آخرین اخبار
کد خبر: ۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش پهناي باند دسترسي به اينترنت بين‌الملل با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات خبر داد.

رضا تقي‌پور همچنين «شما» را نامي برازنده براي شبكه ملي اطلاعات دانسته و بيان كرد در آينده اين نام يك برند خواهد شد و جا خواهد افتاد.
اين براي نخستين بار است كه عالي‌ترين مقام اجرايي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش پهناي باند دسترسي به اينترنت بين‌الملل با اجراي شبكه ملي اطلاعات خبر مي‌دهد چرا كه پيش از اين مطرح شده بود كه با اجراي پروژه شبكه ملي اطلاعات، اينترنت بين‌الملل نيز با محدوديت‌هاي پهناي باند دسترسي براي كاربران خانگي مواجه خواهد شد. از طرفي آقاي وزير سرانجام نام اين شبكه را نيز بيان كرد تا به قايله نام‌هاي متفاوت اين شبكه- اينترنت پاك، اينترنت ملي، اينترانت و...- خاتمه دهد.


البته او درخصوص نامي كه براي شبكه ملي اطلاعات انتخاب شده، كه از نگاه كاربران عادي تا حدي امنيتي و اطلاعاتي است و شايد همين نام حساسيت‌هايي را به وجود آورده، گفته است واژه‌هاي اطلاعات و سرويس‌هاي اطلاعاتي، متفاوت بوده و بهتر است از رسانه‌ها بخواهيم كه در اين زمينه فرهنگ‌سازي كنند تا بين Information (اطلاعات) و Inteligence (سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي) تفاوت قايل شوند. با اين حال تقي‌پور ادامه داد كه در حال حاضر پهناي باند داخل كشور ۴۷۰ گيگابيت بر ثانيه و پهناي باند اينترنت بين‌الملل ۲۷۰ stm۱، (معادل ۲۷۰ ضربدر ۱۵۵ مگابيت بر ثانيه) است كه براي پهناي باند بين‌الملل به خارجي‌ها اجاره داده مي‌شود كه با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات بخش زيادي از پهناي باند اينترنت بين‌الملل كه درگير دسترسي‌هاي داخلي است، آزاد مي‌شود و بنابراين اين ظرفيت، با هزينه قبلي، در اختيار كاربراني كه نياز به اينترنت (پهناي باند بين‌الملل) دارند، قرار مي‌گيرد.


اين در حالي است كه كاهش سرعت دسترسي به اينترنت بين‌الملل طي روزهاي گذشته اين شايبه را به وجود آورده بود كه با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات، سرعت دسترسي به اينترنت بين‌الملل نيز كاهش خواهد يافت. از طرفي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پيش از اين بيان كرده بود كه در حال آزمايش و انتقال شبكه بانكي و خدمات دولتي از بستر اينترنت بين‌الملل بر روي شبكه ملي اطلاعات بوده كه در صورت قطع شدن وي‌پي‌ان، خللي در سيستم شبكه بانكي كشور به وجود نيايد.

هرچند رضا تقي‌پور علت كاهش سرعت اينترنت در روزهاي گذشته را پاره شدن كابل در دريا و آتش گرفتن بخشي از كابل در مسير تركيه عنوان كرده بود. همچنين اين اقدام در حالي صورت خواهد گرفت كه بر اساس آمارهاي تازه منتشرشده از سوي مركز آمار ايران، ضريب نفوذ اينترنت در كشور ۱۱ درصد بوده كه ۸۵ درصد از افراد نيز در يك سال دسترسي به اينترنت هم نداشته‌اند.

اين آمار با آمار مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه از ضريب نفوذ ۴۳ درصدي اينترنت در كشور خبر مي‌دهند، در تضاد است. وعده افزايش پهناي باند بين‌الملل در حالي صورت مي‌گيرد كه پيشتر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در قانون برنامه پنجم توسعه از برداشتن سقف محدوديت دسترسي به اينترنت بين‌الملل خبر داده و اعلام كرده بود كه حداقل دسترسي كاربران به اينترنت بين‌الملل ۵۱۲ كيلوبيت خواهد بود. اما اين ماده از قانون به دليل ايرادات شوراي نگهبان به تصويب نرسيد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز نهادهاي سياستگذاري حوزه فرهنگي را عامل اين مساله دانسته و گفته بود كه نهادهاي مسوول در اين زمينه _ شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي _ بايد در اين زمينه تصميم‌گيري كنند. در عين حال بر اساس اعلاميه منشور اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتي كه در ژنو و تونس برگزار شده و ايران نيز مبتكر برخي مواد اين اعلاميه بود، كشورها موظف هستند تا شرايط را براي دسترسي آزاد، در همه جا با پهناي باند بالا براي مردم كشورها فراهم آورند.

نام:
ایمیل:
* نظر: