آخرین اخبار
کد خبر: ۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش مشترك امداد و نجات نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی كشور عمان در سال 1391 برگزار می شود.

امیر دریادار \'حبیب الله سیاری \'افزود: زمان دقیق برگزاری این رزمایش كه به طور سالانه میان دو كشور ایران و عمان برگزار می شود پس از تصویب نهایی و ابلاغ آن اعلام می شود.

وی خاطرنشان كرد: در جریان این رزمایش نیروهای دریایی ارتش ایران و عمان كمك به كشتی های آسیب دیده و نیازمند به كمك در عرصه دریاها را تمرین و آمادگی خود را در این زمینه ارتقا می دهند.

امیر دریادار سیاری اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش محدوده برگزاری رزمایش و كشورهای شركت كننده در آن از طریق سلسله مراتب و تصمیم مسوولان كشور است.

وی همچنین در خصوص كمك به انواع یگان های شناور اعم از تجاری و نفتكش و همچنین لنج های تجاری و ماهیگیری كشورهای مختلف در سطح دریاها و آب های آزاد و بین المللی گفت: براساس قوانین و مقررات بین المللی در عرصه دریاها هر اتفاقی برای شناوری در دریا رخ دهد و درخواست كمك كند، اولین كشتی كه به آن نزدیك است باید به كمك آن شناور بشتابد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به خبرهای مربوط به نجات برخی سرنشینان لنج های ایرانی توسط برخی شناورهای نظامی كشورهای فرامنطقه ای، افزود: كمك به یگان های شناور درخواست كننده كمك در دریاها یك قانون بین المللی است، همه كمك می كنند ما هم كمك كرده و می كنیم كه نمونه های آن بسیار است.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان كرد: نیروی دریایی ارتش در جریان رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 در آب های آزاد به شناورهای متعددی از جمله كشتی نفتكش عربستان سعودی و كشتی امارات متحده عربی در برابر دزدی های دریایی كمك كرد و یك كشتی لیبریایی را كه برای آن حادثه آتش سوزی اتفاق افتاده بود، نجات داد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش در این رزمایش كشتی دیگری را كه سامانه رانش آن از كار افتاده بود، نجات داد و ناو جمهوری اسلامی ایران \'بوشهر\' به كمك آن رفت و آن را یدك كرد و ضمن آن كه این شناور را از منطقه رزمایش خارج كرد، آب، غذا و خدمات فنی مورد نیاز را به آن ارایه و تعمیرات آن را نیز انجام داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این كه متخصصان این نیرو اقدامات بیشماری را در كمك به شناورهای تجاری و نفتكش در آب های آزاد و بین المللی انجام می دهند، گفت: گلایه ما این است كه این اقدامات بزرگ نیروی دریایی ارتش به خوبی منعكس نمی شود.

امیر دریادار سیاری افزود: به رغم آن كه چنین اقدامات بزرگ نیروی دریایی ارتش حتی در رسانه های داخلی به درستی منعكس نمی شود اما وقتی خبر مربوط به كمك یك یگان شناور نظامی فرامنطقه ای به یك لنج ایرانی منعكس می شود، رسانه های ایرانی در سطح گسترده به آن می پردازند.

وی خاطرنشان كرد: نیروی دریایی در سه ساله گذشته یگان های شناور بسیاری از جمله لنج ها، كشتی های تجاری و نفتكش را در آب های آزاد نجات داده است و حتی اخیرا 35 قایق دزدان دریایی به یك كشتی نفتكش ایرانی حمله كردند كه با واكنش نیروی دریایی ارتش رو به رو و از منطقه متواری شدند اما رسانه های ایرانی به آن نپرداختند و خبر به این مهمی را بایكوت كردند.

امیر دریادار سیاری تصریح كرد: انتظار نیروی دریایی ارتش از رسانه های داخلی این است، كمك هایی را كه این نیرو در عرصه دریاها انجام می دهد برای اطلاع مردم منعكس شود تا كسی منت سر ما نگذارد كه یك لنج ما را كمك كرده اند زیرا این اقدام وظیفه آنان است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاكید كرد: این اقدامات به هیچ عنوان نمی تواند توجیهی برای حضور نیروهای فرامنطقه ای در منطقه باشد.

امیر دریادار سیاری افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام كرده و می كند كه منطقه متعلق به تمامی كشورهای منطقه است و هیچ جایی در آن برای حضور نیروهای فرامنطقه ای وجود ندارد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: