آخرین اخبار
کد خبر: ۵۵۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۸
فارس بار ديگر در آستانه نوروزي جديد با فرشي از گل، مقدم گردشگراني كه در اين ايام طبيعت بهاري اين استان چهارفصل را برمي‌گزينند، را فرش خواهد كرد تا با خاطراتي ماندگار و شيرين، دفتر سال 91 را آغاز كرده باشند.

منطقه فارس، در آستانه نوروز سال 1391، گردشگاه‌هاي تاريخي و طبيعي و زيرساخت‌هاي پذيرايي از ميهمانان نوروزي كه از امروز(جمعه) 26 اسفند ماه به‌تدريج وارد فارس و شيراز مي‌شوند، آماده است.

استاندار فارس در اين خصوص روز پنجشنبه پس از آنكه ورودي‌هاي شيراز را بازديد كرد، در جمع خبرنگاران گفت: ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان بيش از پنج ماه قبل فعاليتش را با حضور تمام اعضا آغاز كرده است.

حسين صادق‌عابدين كه خود طي ماه‌هاي گذشته بارها در جريان روند اين فعاليت‌ها قرارگرفته است، با ابراز رضايت از اقدامات انجام شده توسط اعضاي اين ستاد، تصريح كرد: امسال مردم و مسافران، تفاوت قابل توجهي را در ارائه خدمات نوروزي نسبت به سال گذشته مشاهده خواهند كرد.

وي با بيان اين كه سال گذشته حدود هشت ميليون نفر در ايام نوروز، به استان فارس سفر كرده بودند، تعداد تخميني مسافراني كه نوروز امسال به فارس خواهند آمد را با 20 درصد افزايش، بيش از 9 ميليون نفر پيش‌بيني كرد.

استاندار فارس گفت: چند كمپ عمده براي اسكان مسافران نوروزي در سطح شهر شيراز فراهم شده كه كمپ زيباشهر در ورودي شمالي شيراز يكي از اين كمپ‌ها به‌شمار مي‌رود كه در آن همه امكانات بهداشتي، ايمني و امنيتي مورد نياز مسافران، فراهم شده است.

شهردار شيراز نيز گفت: با به‌كار گيري تمام سالن‌هاي ورزشي شهرداري و تربيت‌بدني بعلاوه 9 هزار كلاس درس، 45 حسينبه و چهار كمپ، در كنار اماكن اقامتي مانند هتل‌ها و ميهمان‌پذيرها، مسافران نوروزي را اسكان خواهيم داد.

علي‌رضا پاك‌فطرت خاطرنشان كرد: اقامت‌گاه‌هاي شهرداري شيراز، روزانه ظرفيت پذيرش حدود 400 هزار نفر را دارد و اگر تقاضا بيش از اين ظرفيت بود، برخي از بوستان‌ها براي برپا شدن چادر توسط مسافران، پيش‌بيني شده است.

 دبیر ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری شیراز نيز با بيان اينكه امسال حدود 20 تا 25 درصد مسافر بيشتري به نسبت سال گذشته به شيراز سفر خواهند كرد، گفت:  امسال 22 سالن ورزشی، چهار کمپ بزرگ، حدود 9 هزار کلاس درس، 45 حسینیه، 12 بوستان به همراه خانه‌های ساماندهی شده اجاره‌ای برای اسکان میهمانان نوروزی در نظر گرفته شده است.

سعيد دبيري با تصريح اينكه به‌هيچ عنوان اجازه برپا كردن چادر در حاشيه خيابان‌ها و معابر و ... به مسافران داده نمي‌شود، اضافه كرد: فضا برای اسکان تمام مسافران به اندازه کافی وجود دارد، بنابراين از تمام مسافرانی که قصد سفر به شیراز و استان فارس را دارند، تقاضا مي‌كنيم براي اسكان با ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي فارس هماهنگ كنند.

دبيري با بيان اينكه هماهنگي با ستاد تسهيلات نوروزي موجب جلوگيري از سرگرداني مسافران خواهد شد، گفت: امسال با تكميل تابلوهاي راهنما در سطح شهر، مسيرهاي مختلف را به‌گونه‌اي مشخص كرده‌ايم كه گردشگران با كمترين مشكل بتوانند، مسيريابي مناسبي را داشته باشند.

وي تصريح كرد: نقشه شيراز به تعداد قابل توجهي تهيه شده و در اختيار مسافران قرار مي‌گيرد، علاوه براين تعدادي راهنما كه آموزش‌هاي مناسبي طي كرده‌اند، در سطح شهر به‌كار گرفته‌ايم كه در مجموع از سرگرداني مسافران تا حد ممكن كاسته شود.

دبيري با يادآوري اينكه تعداد تابلوهاي راهنما در شيراز نسبت به سال قبل 100 درصد افزايش داشته، گفت: برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي هم در خصوص جابه‌جايي مسافران با استفاده از سيستم حمل و نقل درون‌شهري انجام شده و درمحل كمپ‌ها نيز برنامه تورهاي گردشگري را پيش‌بيني كرده‌ايم كه تا حد امكان گردشگران از وسايل نقليه شخصي استفاده نكنند.

 

برنامه‌هاي ويژه نوروز 91

شيراز در نوروز امسال و همانگونه كه استاندار فارس قول داده بود، به شكل متفاوتي گردشگران را پذيرا است، افزايش ساعت بازديد از اماكن گردشگري خصوصا باغ‌هاي در اختيار دانشگاه شيراز، آماده‌سازي سعديه، اجراي بخشي از طرح توسعه حافظيه، فراهم شدن بازارچه‌هاي هنري و برپايي مسابقات فرهنگي متعدد، بخشي از پيش‌بيني‌ها براي متفاوت بودن نوروز امسال عنوان شده است.

معاون فرهنگي- اجتماعي شهرداري شيراز در اين خصوص گفت: امسال جشنواره سفره‌هاي هفت‌سين را پيش‌بيني كرده‌ايم كه روز(جمعه) همزمان با افتتاح باغ خانواده در بلوار اميركبير شيراز، برگزار مي‌شود.

محمد فرخ‌زاده با اشاره به اينكه ویژه برنامه‌هایی در کمپ‌های نوروزی اجرا خواهد شد، گفت: در باغ جنت، استادیوم ارتش و زیباشهر، برنامه‌هاي فرهنگي و مسابقاتي را پيش‌بيني كرده‌ايم تا نوروز خاطره‌انگيزي براي گردشگران به‌يادگار بگذاريم.

وي از برگزاري جشنواره بادبادک‌ها در باغ جنت و اجرای سفره هفت‌سین در گلزار شهدای دارالرحمه همزمان با اولين روز سال 91 خبرداد و با دعوت از همه شهروندان شهيد پرور شيراز براي حضور پاي اين سفره هفت‌سين، گفت: امسال مانند هر سال در كنار شهداي هميشه جاويدان، سال را آغاز خواهيم كرد تا سالي پربركت را شروع كرده باشيم.

فرخ‌زاده همچنين گفت: جشن نوروزانه بهار نارنج همراه با اجرای تئاتر کودک در محل دروازه قرآن، ارگ کریم­خانی، بوستان آزادی، باغ ملی و کمپ‌های نوروزی، نمایشگاه اشیاء تاریخی در باغ جهان‌نما، نمایشگاه رادیوهای قدیمی در فرهنگسرای هنر، نمایشگاه صنایع دستی و عکس‌های شیراز در هنرسرای شیراز، برپایی تورهای گردشگری درون‌شهری در 7 مسیر، برپایی تورهای گردشگری برون‌شهری و.... از ديگر برنامه‌هايي است كه امسال پيش‌بيني كرده‌ايم.

معاون فرهنگي- اجتماعي شهرداري شيراز همچنين از برپایی 2 موزه سکه در نگارخانه‌های ملی و مشرقی، برپایی 3 بازارچه سوغات، صنایع دستی و محصولات فرهنگی و انجام نظرسنجي‌هاي روزانه از گردشگران در اين ايام خبرداد.

اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي ويژگي‌شاخص شيراز در ايام نوروز

يكي از ويژگي‌هاي شيراز به‌عنوان پايتخت فرهنگي هنري ايران اسلامي و سومين حرم اهل بيت(ع) حضور و فعاليت رسانه‌هاي متعدد و شاخص در طول سال است، به‌گونه‌اي كه بعد از تهران از نظر تعداد رسانه، خصوصا رسانه‌هاي مكتوب، جايگاه دوم كشور را دراختيار دارد.

 امسال نيز مانند هر سال، در ايام نوروز هم شاهد انتشار روزنامه، نشريات اطلاع‌رساني و ويژه‌نامه‌هاي فرهنگي- مذهبي خواهيم بود.

براساس اين گزارش امسال روزنامه خبرجنوب مانند ديگر سال‌ها، هر روز منتشر و در تمام نقاط گردشگري و دكه‌هاي مطبوعاتي و اماكن مختلف، در دسترس گردشگران خواهد بود.

از طرفي خبرگزاري‌هاي ديجيتال نيز مانند هر سال در اين ايام به اطلاع‌رساني ادامه خواهند داد و صدا و سيماي مركز فارس نيز با برنامه‌هاي ويژه‌اي كه براي ايام نوروز تدارك ديده است، فضاي گرمي را درحوزه خبر، اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي ايجاد خواهند كرد.

در كنار اين رسانه‌ها، شهرداري شيراز نيز شهر‌راز، نشريه داخلي شهرداري و شوراي اسلامي شيراز، را در قالب ويژه‌نامه‌هاي نوروزي منتشر و به‌رايگان بين گردشگران و شهروندان توزيع مي‌كند.

معاون فرهنگي شهرداري شيراز دراين خصوص گفت: شهرراز امسال در تيراژ صدهزار نسخه در هر روز كار اطلاع‌رساني را انجام مي‌دهد.

فرخ‌زاده خاطرنشان كرد: امسال با راه‌اندازي سامانه پيام‌كوتاه، با شماره 30005246، آماده دريافت گزارش‌ها، انتقادها و پيشنهادهاي گردشگران هستيم و هر روز اين سامانه را بررسي كرده و موارد را رسيدگي خواهيم كرد.

در كنار اين رسانه‌ها راديو پيام نيز در ايام نوروز فعالانه در حوزه ترافيك اطلاع‌رساني خواهد كرد.

رفع مشكل پاركينگ در شيراز

يكي از مشكلات بزرگ شيراز در ايام نوروز، نبود پاركينگ به تعداد كافي خصوصا در بخش‌هاي مركزي شهر كه مراكز زيارتي و گردشگري تمركز دارد، بود.

شهردار منطقه تاريخي فرهنگي شيراز در اين خصوص گفت: امسال علاوه بر فضاهاي قبلي هفت هزار واحد پارك در محدوده اين منطقه براي ايام نوروز پيش‌بيني شده است.

علي‌ رحيمي در اين خصوص افزود: تعداد 27 پاركينگ با گنجايش 7 هزار دستگاه خودرو در نقاط مختلف اين منطقه مهيا شده است كه اميدواريم با اين اقدام مشكلي در اين خصوص نداشته باشيم.

رحيمي خاطرنشان كرد: اين 27 پاركينگ به صورت پراكنده در نقاط مختلف و نزديك به اماكن گردشگري كه مراجعه‌كننده بيشتري دارند، تدارك ديده شده است.

او ادامه داد: پاركينگ احمدي با گنجايش يك هزار و دويست خودرو در ضلع جنوبي پايانه احمدي، پاركينگ بين‌الحرمين با گنجايش 800 دستگاه خودرو، پاركينگ طالقاني با گنجايش 550 دستگاه خودرو و پاركينگ‌هاي ضلع شمالي و جنوبي حرم مطهر شاهچراغ (ع) با گنجايش 550 دستگاه خودرو از جمله بزرگترين واحدهاي پارك در نظر گرفته شده است.

شهرداري شيراز همچنين دراين ايام با بسيج تمام امكانات و نيروهاي انساني خود در بخش بازيافت و تبديل مواد، پاكسازي و زيباسازي شهر به‌صورت ويژه را در دستور كار قرار داده است.

در كنار تمام اين امكانات، توجه به موضوع امداد و نجات،‌ موضوع مهمي است كه با در نظر گرفتن رتبه فارس و شيراز در تصادفات و حوادث ترافيكي، داراي درجه بالايي از اهميت است.

 طرح امداد نوروزي جمعيت هلال احمر استان فارس، از روز پنجشنبه رسما و با حضور استاندار فارس در بيش از 62 پايگاه امدادي آغاز شد.

صادق‌عابدين، استاندار فارس در اين مراسم، فارس را داراي بيشترين طول جاده‌ در سطح كشور معرفي و خاطرنشان كرد: خوشبختانه سال گذشته در بحث كاهش تلفات جاده‌اي، فعاليت‌هاي موثري در استان انجام شده و امسال هم در اين خصوص نيز جلسات مختلفي در ستاد تسهيلات نوروزي برگزار شده است.

استاندار فارس گفت: امسال بيش از هشت دستگاه خودرو امدادي به ناوگان هلال احمر استان افزوده شده و دو فروند بالگرد نيز براي امداد رساني هوايي پيش‌بيني شده است.

وي با تصريح اينكه آمادگي مناسبي براي مقابله با حوادث احتمالي در مجموعه نيروهاي امدادي استان ايجاد شده است،‌ اضافه كرد: براي كاهش نقاط حادثه خيز سال آينده، پايگاه‌هاي اسكان و تفريحي در چندين نقطه استان فارس راه‌اندازي مي شود.

مديرعامل جمعيت هلال احمر استان فارس نيز گفت: در ایام نوروز خط تلفن 147 جمعیت هلال ‌احمر استان فارس راه‌‌اندازی شده است، تا هموطنانی که در جاده با مشکل یا حادثه‌‌ای مواجه می‌شوند بتوانند به سرعت با امدادگران تماس بگيرند.

محمدرضا ابراهيمي افزود: هشت خودرو نجات و چهار خودرو امدادی با اعتباری بالغ بر 22  میلیارد ريال، برای استفاده در مواقع اضطراری و پوشش حادثه‌ ها خريداري و به ناوگان امدادي افزوده شده است.

وی خاطرنشان كرد: کشیک 24 ساعته امدادگران و برپایی 19 خیمه نماز از دیگر برنامه‌ های جمعیت هلال‌ احمر استان فارس، در ایام نوروز است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس گفت: یکی از مشکلات ما نبود آشیانه هلی‌کوپتر است که با حمایت‌‌های انجام شده قرار است به زودی عملیات ساخت آن آغاز شود.

مدير كل فرودگاه‌هاي فارس نيز در اين خصوص گفت: آشيانه‌هاي موجود متعلق به شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلف است اما امكان ايجاد آشيانه جديد وجود دارد.

حميد سيدي افزود: با توجه به وجود فضاي مناسب، در صورت نياز ما آمادگي داريم تا با تعاملي مثبت، زمينه را براي احداث آشيانه براي بال‌گردهاي امدادي فراهم كنيم اما متوليان امر امداد بايد هزينه و سهم خدمات را تامين و پرداخت كنند.

وي تصريح كرد: استفاده از دستگاه‌هاي ناوبري هوايي و امكانات فرودگاهي ما براي بال‌گردهاي امدادي رايگان خواهد بود.

 وضعيت گردشگاه‌هاي تاريخي و طبيعي در سطح استان نيز مناسب بوده و آمادگي براي پذيرايي از ميهمانان و گردشگران نوروزي وجود دارد.

بارندگي‌هاي نسبتا مناسبي كه در ماه‌هاي گذشته و در مقايسه با سال گذشته روي‌داد، طبيعت فارس را دراين ايام زيباتر از سال گذشته كرده است،‌به‌گونه‌اي كه گردشگاه‌هايي مانند آبشار مارگون، تنگ‌تيزاب، تنگ‌ بستانك، تنگ براق، برم‌دلك، درياچه‌ مهارلو و بسياري ازدرياچه‌ها و تالاب‌هاي دائمي و فصلي، اگرچه هنوز تا وضعيت ايده‌آل فاصله دارند اما با تمام امكانات آماده پذيرايي از مسافران هستند.

در كنار اين اماكن، روستاهاي تاريخي و گردشگري مانند قلات، دشتك، بهشت گمشده، كمهر، آبسرد و ... جنگل‌هاي كازرون، سياخ‌دارنگون، شوراب، مله‌گاله، كوهمره‌سرخي و دشت‌ارژن و ... نيز بستري طبيعي و زيبا براي جذب گردشگران در اين ايام از سال به‌شمار مي‌روند.

 

فارس

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 1
ali
|
-
|
03:30 - 1389/09/20
0
0
ahsant
نام:
ایمیل:
* نظر: