آخرین اخبار
کد خبر: ۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹
باراک اوباما روزهاي دشواري را در کاخ سفيد سپري مي کند. روزشمار تقويم انتخاباتي، افزايش بهاي نفت و اقتصاد نابه سامان اين کشور به موازات موضوع هسته اي ايران اوباما را در وضعيتي پارادوکسيکال قرار داده است.

بهبود وضعيت اقتصادي براي راي دهندگان آمريکايي در گزينش رئيس جمهور فاکتوري تعيين کننده است اگرچه اخبار از حرکت تدريجي اقتصاد اين کشور براي خروج از بحران و کاهش بيکاري حکايت دارد اما اين رشد مي تواند به اندک تلنگري همچون افزايش بهاي نفت دستخوش دگرگوني هاي جدي شود. افزايش بهاي نفت ضربه اي است که اکنون اوباما را در قبال موضع گيري درباره برنامه هسته اي ايران در شرايط خاصي قرار داده است. از يک سو کاهش بهاي نفت مي تواند آهنگ رشد اقتصادي آمريکا را تسريع کرده و علاقه راي دهندگان آمريکايي براي انتخاب دوباره اوباما را افزايش دهد و از سوي ديگر اوضاع نابه سامان اقتصادي «روياي تغيير» اوباما را ناتمام بگذارد. با تصويب تحريم خريد نفت ايران از سوي کشورهاي اروپايي بازار نفت روزهاي پرالتهابي را پشت سر گذاشته است.

اگرچه تحريم خريد نفت ايران براساس مصوبه اتحاديه اروپا از تيرماه اجرايي خواهد شد اما همين مقدار نيز کافي بود تا طلاي سياه افزايش قيمتي تا حدود ۳۰ دلار در هر بشکه را طي روزهاي گذشته تجربه کند. افزايش قيمتي که گاه رکورد ۳۶ ماهه را هم شکسته است. تهديدهاي تل آويو نيز مبني بر حمله نظامي به ايران روند اين افزايش قيمت را پرشتاب تر کرد.

در اين شرايط اوباما از يک سو بايد براي راضي نگه داشتن طرف اسرائيلي و کسب راي حدود ۷۰ ميليون مسيحي صهيوني در آمريکا و کاستن از فضاي تهديد نظامي که مي تواند به مثابه موتور محرکي براي افزايش قيمت نفت و بي ثباتي اقتصادي عمل کند وعده فشار بيشتر بر ايران (از نوع تحريمي) به نتانياهو بدهد و از سوي ديگر اين فشار تحريمي به ويژه با نزديک شدن به موعد اجراي طرح تحريم نفتي ايران و همچنين افزايش درخواست روزافزون بازار براي نفت خام، دوباره اوباما را به نقطه ابتدايي باز مي گرداند.

در اين ميان اگرچه اجراي تحريم خريد نفت ايران دشواري هاي بسياري را براي ما نيز در پي خواهد داشت اما به اذعان کارشناسان افزايش شديد قيمت نفت از قبال حذف بخشي از نفت ايران از بازارهاي جهاني تا حد زيادي مي تواند اين زيان را جبران کند اما اين افزايش قيمت و تاثيرات آن بر اقتصاد آمريکا براي اوباما که خود را آماده حضور در راند نهايي رقابت با حريف جمهوري خواه خود مي کند مطلوب نيست.

اظهارات روز پنج شنبه باراک اوباما در ديدار با ديويد کامرون نخست وزير انگليس را نيز تا حد زيادي مي توان در راستاي همين وضعيت پارادوکسيکالي که وي اکنون در آن قرار گرفته است ارزيابي کرد.

خروج از اين وضعيت براي اوباما در آستانه برگزاري دور جديدي از مذاکرات ايران و ۱+۵ به تصميماتي بستگي خواهد داشت که واشنگتن بايد درباره رويکرد خود در مذاکرات آينده با ايران و ديگر اعضاي ۱+۵ بگيرد.

روزنامه خراسان

نام:
ایمیل:
* نظر: