آخرین اخبار
کد خبر: ۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶
شاخه آسیایی کاروان جهانی «الی بیت‌المقدس» که حرکت خود را ۱۹ اسفند از مقبره گاندی در دهلی نو آغاز کرد.

گفتنی است دو نفر از ۴۰ عضو ایرانی کاروان شیرازی هستند. این زوج جوان شیرازی اولین بهار زندگی مشترک خود را در این کاروان جشن می گیرند. به بهانه حضور این کاروان در ایران قبل از پیوستن این زوج به کاروان مصاحبه ای با سید محمد مهدی پوریزدان پرست عضوشیرازی کاروان انجام شد.متن زیر حاصل این گفتگو است .

لطفاً جهت آشنایی هرچه بیشتر با کاروان جهانی الی بیت المقدس توضیحات لازم را بفرمایید.
کاروان جهانی الی بیت المقدس یا حرکت جهانی مارس به اورشلیم یک حرکت مردمی است که NGO های فعال سراسر جهان و دلسوزان ماجرای فلسصین و قدس ترتیب داده اند. پیش بینی می شود که جمعیت زیادی در این کاروان شرکت کنند. کاروان مذکور قرار است از سه مسیر اروپایی آسیایی و آفریقایی خود را به پشت مرزهای کشورهای همجوار فلسطین یعنی لبنان، سوریه، اردن و مصر برساند. پیش بینی می شود در اردن به علت حضور حدود بیش از ۶ میلیون نفر آواره فلسطینی بیشترین تعداد شرکت کننده را داشته باشیم. مسیر اروپایی کاروان قرار است خود را به لبنان برساند. شاخه آفریقایی کاروان هم به پشت مرزهای مصر می رسد. از ایران حدودا۴۰ً نفر در کاروان شرکت می کنند. اکثر شرکت کنندگان هم اعضای فعال اتحادیه بین المللی امت واحده هستند که در واقع NGO ایرانی کاروان است. کاروان پشتوانه خود را از ارتباطات بین المللی دارد که دور قبل در کاروان آسیایی شکست حصرغزه شاهد آن بودیم. اکنون قاطبه کسانی که در این سفر شرکت می کنند کسانی هستند که پارسال در کاروان قبل حضور داشتند. در واقع آن کاروان تمرینی برای حرکت به این بزرگی بود . پارسال هم روز تأسیس رژیم جعلی اسراییل که مسلمانان به آن یوم النکبة می گویند حرکتی انجام شد و مردم فلسطین به پشت مرزها آمدند و به حق خواستار ورود به خاک خود شدند. اسراییل غاصب هم واکنش نشان داد و در این حرکت تعدادی شهید و مجروح شدند.

این کاروان نهایتاً یک قطعه از پازل کلی است که دلسوزان مردمی قدس آن را پیگیری می کنند. از کشتی مرمره که با حمله اسراییل مواجه شد و مقام معظم رهبری فرمودند که اسراییل اشتباه کرد تا مسائل بعدی که در حال وقوع است. این ها مثل جورچین هایی است که کنار هم قرار می گیرد و پایان اسراییل را نوید می دهد. امسال به لطف خدا میلیونی پشت مرزها تجمع می شود. اردن نقطه محوری است که از کرانه باختری حدودا۲۰ تا ۲۵ کیلومتر تا خود بیت المقدس فاصله دارد. اینطور که شنیدیم گنبد الصخره از آنجا دیده می شود. ان شاا… که این بار با این جمعیت زیاد حصر شکسته شود. همانطور که امام خامنه ای وعده دادند و جدیدا هم سید حسن نصرا… گفتند این امروز بهترین فرصت برای آزادی قدس است ان شا ا… که به زودی محقق شود.

ساختار مدیریتی این کاروان به چه صورت است؟
بنا بر اعلام اتحادیه بین‌المللی امت واحده، مجری کاروان آسیایی شکست حصر غزه و عضو کمیته مرکزی کاروان جهانی الی بیت‌المقدس ساختار مدیریتی حرکت جهانی الی بیت المقدس از کمیته بین المللی مرکزی تشکیل یافته است که شامل ۳۵ عضو از تمامی ۵ قاره دنیا است و مسؤولیت تصمیم سازی حرکت را بر عهده دارد. همچنین به منظور پیگیری های اجرایی حرکت، کمیته ای تحت عنوان کمیته بین المللی اجرایی با ۶ عضو از میان کمیته مرکزی شکل گرفته است و علاوه بر این در تمامی کشورهای همجوار فلسطین اشغالی و نیز کشورهایی که در مسیر عبور کاروان قرار دارند، کمیته های ملی حرکت متشکل از گروه های با نفوذ مردمی حامی فلسطین تشکیل شده اند.

تا کنون چهار نشست کمیته مرکزی ( دو نشست در بیروت و دو نشست در عمان) و نشست های منطقه ای شامل نشست های آسیایی، اروپایی و آفریقایی به صورت مجزا برگزار شده است.

علاقمندان چگونه می توانند در اتحادیه امت واحده عضو شوند و برای حضور در این نوع کاروانها اعلام آمادگی کنند؟
اتحادیه امت واحده روز اول با جمع شدن تعدادی از فعالین جهان اسلام شکل گرفت و نتیجه عملکرد متعدد دانشجویانی بود که در زمینه جهان اسلام کار کردند و به درهای بسته خوردند. از آن سفر اول که در جنگ ۳۳ روزه دوستان جمعیتی را جمع کردند که از طریق زمینی به لبنان بروند تا پس از آن هنگام جنگ۲۲ روزه که آقا عملاً فتوای جهاد دادند و گفتند هرکس در این مسیر کشته شود شهید است. بچه ها در شهرهای مختلف به فرودگاه ها رفتند و اعلام آمادگی کردند. امام خامنه ای هم در سخنانشان به این حرکت اشاره کردند. این دوستان کوشش هایشان با اعتراض و تجمع و مسایل این تیپی یک برد خاصی داشت. بعد از ماجرای فرودگاه و آسیب شناسی هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدند که در این فضا کار به جایی نمی رسد؛ یعنی با تجمع جلوی سفارت ها و کارهای نمادین و… کاری از پیش نمی رود. به این نتیجه رسیدند که باید کار جدی صورت بگیرد. از دل آن ماجرای تحصن در فرودگاهها که جنبه جدی تری نسبت به حرکت های قبلی داشت دوستان دور هم جمع شدند و به این نیاز رسیدند که باید اتحادیه ای تأسیس شود و از دل آن اتحادیه بین المللی امت واحده بیرون آمد.

امت واحده برنامه طولانی مدتی داشت اما به برکت مجاهداتی که بچه ها کردند در سال اول فعالیت در کاروان آسیایی شکست حصرغزه همکاری داشتند و در ایران استقبال خوبی از این کاروان شد و نهایتاً این کاروان توانست به غزه برسد و باتمام تلاش هایی که صهیونیست ها و هم پیمانانشان در مصر کردند و اجازه همراهی با کاروان و عبور را به ایرانیان ندادند یکی از دوستان ایرانی- هندی تبارمان جزء افرادی بود که وارد غزه شد و به زبان فارسی و به نمایندگی از ایران پیام ملت ایران را رساند. حرکات دیگری مثل جمع آوری و ارسال کمک های مردمی هنگام سیل پاکستان، قحطی سومالی و برگزاری مراسم افطاری در غزه در رمضان امسال هم به عنوان دیگر فعالیتهای این اتحادیه می توان نام برد.

برای عضویت در این اتحادیه لازم است متقاضیان زبان انگلیسی و عربی خود را قوی کنند و در خصوص مسائل جهان اسلام مطالعه داشته باشند و در دوره های آموزشی امت واحده شرکت کنند. همچنین همکاری مستمر با اتحادیه داشته و یا اینکه توانایی خاصی در زمینه های مورد نیاز داشته باشند. اراده ی مثال زدنی بین این جوانان زیر۳۰ سال که در اتحادیه دور هم جمع شدند موج می زند و با یک تلاش منظم، عاقلانه و شجاعانه توانستند مرزهای غزه را بشکنند و وارد آن شوند آن هم در زمانی که هم اسراییل سرکاراست هم دولت هم پیمان آنها در مصر سرکار بود. حرکت آن کاروان یک عملیات جهادی موفق بود که به یاری خدا و به برکت زحمات بچه ها شکل گرفت.

در حال حاضر این اتحادیه در حال برداشتن گام های بلندی برای فعالیتهای بعدی است. اکنون در تهران نهادهای زیادی داریم که در رابطه با فلسطین فعالیت می کنند اما هرکدام نهایتاً فعالیتهایشان برد محدودی دارد. ولی این اتحادیه کوچک و جوان و مجاهد توانسته در این مدت کوتاه کارهای بزرگی انجام دهد. افرادی که در کاروان شرکت می کنند ازبین دوستانی که عضو اتحادیه بودند و کسانی که مستقیماً در فضای جهان اسلام فعالیت داشتند، گزینش شدند.

هدف کاروان مذکور چیست؟
مستحضرید که ۳۰ ام مارس هر سال، به یاد زمین های مصادره شده از فلسطینیان تحت عنوان روز زمین گرامی داشته می شود. امسال، گروه های مردم نهاد جهان تصمیم گرفته اند تا این تاریخ را تبدیل به روزی به یاد ماندنی در خاطره ملت های آزاده جهان کنند. ۳۰ مارس سال ۲۰۱۲ میلادی موعد کاروان هایی است که تحت عنوان «کاروان جهانی الی بیت المقدس (المسیرة العالمیة الی القدس)» تصمیم دارند خود را از اقصی نقاط جهان به نزدیک ترین نقطه ممکن به شهر بیت المقدس برسانند. اهمیت شهر بیت المقدس به عنوان معبد بسیاری از پیامبران الهی برای پیروان ادیان توحیدی از سویی و ۶۴ سال اشغال، کشتار، تخریب اماکن مقدس و منازل، پاکسازی قومی و نژادی از دیگر سو، انگیزه فعالین گروه های مردم نهاد کشورهای مختلف جهان در حرکت به سمت بیت المقدس بوده است. این حرکت به غیر از جنبه های دینی که وجه اشتراک اعضای موحد کاروان ها خواهد بود، از جنبه انسانی و فراملیتی به دنبال همراه کردن وجدان های بیدار بشری جهت اعتراض به ظلمی است که به مردم فلسطین روا داشته می شود.

در این روز ما پشت مرزهای فلسطین می رویم تا به موجودیت نا مشروع اسراییل اعتراض کنیم. قصد ما شکستن حصر و بازگرداندن آزادی به فلسطین است. این تجمع کاملاً صلح آمیز است. مطمئناً گروه های مردم نهاد، سازمان های نظامی نیستند. مسلح هم نیستند؛ فعالین صلح اند که در گروه های خود به این اعتقاد رسیدند و با این حرکت صلح آمیزمی خواهند آن را اثبات کنند. گرچه طرف مقابل صلح آمیز رفتار نمی کند و ما سال قبل شاهد بودیم به رغم اینکه مردم با دست خالی اطراف مرزها تجمع کرده بودند صهیونیست ها تعداد زیادی را شهید و زخمی کردند. نمایندگان ملت ها در این کاروان جمع شدند که مرزها را بشکنند و نشان دهند که این مرزها را قبول ندارند.

اسراییل علیه این کاروان بسیار تبلیغ کرده است. عکس هایشان را در سایت زده اعلام کرده افراد حاضر در این کاروان تروریست هستند. تمام وبلاگ ها و سایت های مربوط به کاروان را تحریم کرده و در لیست سیاه قرار داده است. ارتش اسراییل هم در آماده باش کامل به سر می برد و بارها اعلام کرده ما حرکات کاروان را زیر نظر داریم و به مرز که برسند عکس العمل سختی نشان می دهیم. اسراییل این سالها دارد اشتباهات بزرگی می کند. وقتی مردم را می کشند سطح آگاهی ها بالا می رود. همانطور که یوم النکبة پارسال که این اتفاق افتاد امسال همه از سراسر دنیا برای حضور در این تجمع آمدند. اگر باز هم تکرار شود سال بعد خون شهدایی که آنجا ریخته می شود ثمر خواهد داد و ان شاالله این خط پایانی برای اسراییل خواهد بود. امام خامنه ای چند وقت پیش فرمودند انشاالله روزی خواهد آمد که آزادی قدس را خواهید دید. سید حسن نصرالله هم در آخرین سخنرانی شان گفتند که الآن بهترین فرصت برای بازپس گیری قدس است. به احتمال زیاد انتفاضه سوم فلسطین هم از همین جا آغاز خواهد شد. یعنی اینقدر این حادثه بزرگ خواهد بود که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند. هیچ شبکه خبری نمی تواند آن را بایکوت کند.

با وجود عکس العمل صهیونیست ها و خطر شهادت و اسارت و… چرا تصمیم گرفتید با خانواده به این سفر بروید؟ آیا حضور خودتان به تنهایی کافی نیست؟
قصد نمادین صحبت کردن ندارم اما ما ایرانی ها از بعد از انقلاب تصمیم خودمان را گرفتیم و حرفمان را زدیم. اگر با هم شرکت می کنیم برای این است که ثابت کنیم ما همه چیزمان را در این راه پای کار خواهیم آورد. خودمان، خانواده مان و بچه هایمان . من که فقط با همسرم در این کاروان شرکت می کنم بعضی از دوستان با بچه های خردسالشان شرکت می کنند. همه دوستان می خواهند عملاً به همه دنیا برسانند که ما همه وجودمان را برای بازپس گیری قدس خواهیم داد. بعد از انقلاب عصر ترس و کوتاه آمدن در برابر ظالمین تمام شده است. مهمترین درسی که در این میان یاد گرفتیم و در حال رونوشت آن هستیم این است که باید تمام زندگی را پای کار آورد تا به هدف برسیم ان شاالله که موفق باشیم. اگر به حادثه عاشورا هم رجوع کنیم متوجه می شویم که برای رسیدن به هدف و غایتی که وجود دارد انسان باید تمام داراییش را به میدان بیاورد.

همسر شما مخالفتی نداشتند؟
نه تنها مخالفتی نداشتند بلکه مشتاق هم بودند. بنده به اصرار خودشان اسمشان را در این کاروان نوشتم. حتی به علت محدودیت هایی که درکاروان وجود داشت قصد حضور فردی داشتم اما به اصرار خودشان وقتی شرایط حضورشان در کاروان فراهم شد ایشان را هم ثبت نام کردیم. ما از ابتدای زندگی این مباحث برایمان حل شده بود و قرار گذاشتیم که راهی که پدرانمان شروع کردند ادامه دهیم. بالاخره هرخانواده ای برای ایام عید برنامه دارد ما هم برنامه عید مان این است. می رویم که نوروز را آنجا جشن بگیریم ان شاالله که روز نویی باشد.

خانواده های دو طرف مشکلی به خاطر این تصمیم نداشتند؟
این اولین عید پس از ازدواج ماست بالاخره باید به دیدار بزرگترها می رفتیم. خوشبختانه خانواده مخالفت جدی با حضور در این کاروان نداشتند البته پیشنهاداتی دادند که عید اول زندگی را با سفر زیارتی به مکه یا کربلا آغاز کنیم اما نهایتاً رضایت دادند. پدران و مادران ما از طفولیت ما را با درس های مکتب عاشورا آشنا کردند و درس آزادگی و قیام اباعبدالله.ع. را در لالایی علی اصغر می ریختند و به خورد جان و روح ما می دادند.

وقتی از بچگی پای درس مکتب عاشورا بزرگ شدیم و علی اصغر،حضرت رقیه، حضرت سکینه، حضرت قاسم وحضرت علی اکبر، عون و عبد الله، رباب، حضرت زینب، ابوالفضل العباس، وهب، حر و… در هر برهه به نسبت سنمان الگوی عینی و حقیقی در پیش روی ما بودند خود گواه این مطلب است اگر بخواهیم کربلایی عمل کنیم حجت برما تمام است. کسی که یک عمر خود را درس آموز مکتب عاشورا می داند باید وقتی زمینه فراهم شد وارد عمل بشود. در این مواقع سابقه خانواده را که بهشان یادآوری می کنیم نمی توانند مخالفتی کنند. البته خانواده ما کلاً با این فضا مخالفتی ندارند اگر ما هم کاری انجام می دهیم بنا بر همان شکل تربیتی خانواده است. پدر بنده از دانشجویان پیرو خط امام بودند که در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند.

مادرم هم اولین پرستار اعزامی از استان فارس به جبهه ها بودند و با امام خمینی دیدار کردند.امام وقتی ایشان را می بینند می گویند ببینید انقلاب چه کرده که زنان و دختران جوان ما از شیراز به کردستان می آیند و برای آرمان و هدفشان می جنگند. ما حرکت طبیعی خانوادمان را ادامه می دهیم. ازوقتی به سنی رسیدیم که تدریجاً استقلال به دست آوردیم بذرهایی که پدران و مادران مان در وجود ما کاشتند شروع به رشد کرد.

چطور به فعالیت در زمینه جهان اسلام روی آوردید و چه پیشنهادی به علاقمندان به این فعالیتها دارید؟
ما یاد گرفته بودیم از نفس گرم امام روزی جوانانی در این سرزمین بودند که آزادی قدس و کمک رساندن به مستضعفین عالم از چین و ژاپن گرفته تا آفریقا و آمریکای جنوبی را وظیفه خود می دانستند. انقلابی های ایران تفاوتشان این بود که خودشان را متعلق به هیچ جایی نمی دانستند و جهان را برای خود کوچک می دیدند. روزی بوسنی نیاز بود می رفتند روزی لبنان روزی افغانستان. در واقع امام سربازانی جهانی پرورش داد. بعد از جنگ در آن شرایطی که به امام جام زهر دادند امام برای ادامه راه توصیه هایی کردند که توصیه های بنیادینی است. در دوران دانشجویی به این توصیه ها فکر کردیم برای آنها برنامه ریزی کردیم به نتیجه رسیدیم که جمهوری اسلامی یک پایگاهی برای انقلاب اسلامی است نه کل انقلاب اسلامی.

جمهوری اسلامی یک پایگاه ماندگاری است برای اینکه بتواند انقلاب اسلامی را از خودش ساطع کند. این انقلاب را در خودش بازتولید کند و به جهان صادر کند. دولتی شدن آسیبی است که جوشش کار را از بین می برد و حرکات محدود می شود چون کشور مصلحت دارد و باید در حرکات دولتی رعایت شود ولی حساب مردم جداست. ما باید رابطه خودمان را با جمهوری اسلامی درست بشناسیم. جمهوری اسلامی خانه ماست اما ما فقط دراین خانه نخواهیم ماند. شهید آوینی در یکی از نوشته هایشان می فرماید ما فرزندان انقلاب اسلامی هستیم نه جمهوری اسلامی. این دقیقاً به همین معناست. انقلاب آن تحولی است که در عصر حاضر از نفس امام شروع شد و به انفس مردم ایران رسید و جهانی شد. تبعات مختلفی هم داشت همین حسینی شدن به معنای پای آرمانها ایستادن تا آخرین قطره خون یکی از تبعات آن در جهان بود. ما باید انقلابمان را بشناسیم و در این راستا باید صحیفه امام مخصوصا چند پیام تاریخی مانند پیام قطعنامه و حج خونین، منشور روحانیت، منشورمقاومت، منشور برادری، منشور هنر، پیام امام به گورباچف و پیام امام به آقای منتظری را حتماً مطالعه کنیم. و وارد عصر جدید بشویم و دانسته هایمان از امام را با بیانات مقام معظم رهبری به روز کنیم و به آنها عمل کنیم. وقتی امام خامنه ای گفتند حرکت علمی باید شروع شود باید ببینیم چقدر به دنبال آن رفتیم. یا وقتی به جوان ها گفتند تحصیل، تهذیب ، ورزش، عدالتخواهی، آزاداندیشی، جنگ نرم به صورت جدی چه اعمالی در این راستا داشتیم؟ فقط این صحبت ها را کردیم عکس و پوستر و چسباندیم به در و دیوار؟

اکنون عصر اقدام آغاز شده است دیگر در عصر حرف زدنِ صرف نیستیم. اگر می خواهیم انقلابی باشیم باید اقدام کنیم؛ حرف زدن از همه بر می آید. اگر اقدام کنیم خدا چنان راه را باز می کند که چند جوان با ایمان و معتقد بعد از یک سال فعالیت، مرزهای غزه را بشکنند. کاری که هیچ کدام از نهادهای دولتی نتوانستند بکنند. کاری که با حرف و عکس و پوستر و راهپیمایی تحقق نخواهد یافت، باید اقدام عملی کرد. به نظرم هرفرد باید نقش خود را در راستای این انقلاب بشناسد و به آن عمل کند طبیعتا دولت باید پشتیبانی کند اما لازمه حرکتهای ما به سمت هدف پشتیبانی دولتی نیست. ما باید در راستای منافع نظام و انقلاب حرکت کنیم اما خود را محدود به مرزها نکنیم. و فرا تراز مسائل شخصی و شهری وملی دید جهانی به مسائل داشته باشیم و درجایی که نیاز به کمک مالی باشد یا نیاز به کمک دیپلماتیک یا حتی فدا کردن جان؛ حاضر شویم و به کمک مستضعفین جهان برویم. در این صورت حزب جهانی مستضعفین که از خواسته های برزمین مانده امام است تحقق می پذیرد. باید برای حرکتهای بزرگ جهانی آماده شویم .

 

598

نام:
ایمیل:
* نظر: