آخرین اخبار
کد خبر: ۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
مي گفت يادش به خير، عيدي خوبي بود، امام دستور داد و رزمندگان از جان مايه گذاشتند، تا جايي موفق شديم كه امام خميني (ره) پس از آن عمليات فرمودند؛ اين يك فتح الفتوح است.

یكي از عمليات هاي موفقيت آميز در دوران دفاع مقدس عمليات فتح المبين در منطقه عملياتي فكه بود كه باعث پيروزي رزمندگان اسلام شد.

* عملياتي به بزرگي همت ايران

اين عمليات بزرگ در منطقه اي به وسعت حدود 2 هزار و 500 كيلومتر مربع انجام مي شود. اين عمليات با فرماندهي مشترك ارتش و سپاه با استعداد 35 گردان ارتش و 100 گردان از سپاه، جمعاً به تعداد حدود100 هزار نفر نيرو صورت گرفت و در مقابل ارتش عراق از استعداد هفت تيپ زرهي، 20 تيپ پياده، 10 گردان توپخانه معادل با حدود 80 هزار تا 160 هزار نيرو برخوردار بود.

درنهايت عمليات با پيروزي قاطع نيروهاي ايران و آزادسازي حدود 2 هزار و 500 كيلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط عراق به پايان رسيد. تلفات نيروهاي ايران حدود 30 هزار نفر و تلفات نيروهاي عراق 25 هزار نفر به علاوه 15 هزار اسير بود.

* يازهرا، يازهرا

اين عمليات بزرگ كه در تاريخ دوم فروردين ماه سال61 در غرب دزفول آغاز شد با رمز «بسم الله القاسم الجبارين. يا زهرا(س)، يا زهرا(س)، يا زهرا (س)» آغاز شد.

اين عمليات بزرگ در تاريخ دوم فروردين ماه سال 1361 در ساعت 30 دقيقه بامداد در غرب دزفول و شوش (بدون آتش تهيه) آغاز مي شود.

اهداف اين عمليات انهدام دشمن، آزادسازي ارتفاعات و مناطق جنوب كشور بود رزمندگان سپاه، بسيج و ارتش جمهوري اسلامي ايران با شنيدن رمز عمليات، از كمين گاه هاي خود خارج شده و راه رسيدن به دشمن را در پيش مي گيرند.

براي اين مهم چهار محور فجر، قدس، نصر و فتح در نظر گرفته مي شود، در همان ابتداي عمليات، دو گردان از سپاه و دو گردان از ارتش بدون درگيري با دشمن، از خطوط مقدم نيروهاي عراق گذشته و اقدام به دور زدن توپخانه آنها مي كنند. رزمندگان اسلام چنان هوشيارانه و با احتياط كامل از روي سنگرهاي دشمن عبور مي كنند كه حتي دشمن متوجه آنها نمي شود. بدين ترتيب رزمندگان خود را به توپخانه عراق مي رسانند. دشمن مشكوك مي شود و در محور شمالي شروع به گلوله باران و شليك منور مي كند. 90 دقيقه ساعت پس از آغاز حمله، فرماندهان توپخانه دشمن خبر مي دهند كه مورد حمله قرار گرفته اند و توپخانه آنان در حال سقوط است، ولي از فرماندهي جواب داده مي شود هيچ علامتي كه نشان از عمليات باشد، مشاهده نمي شود. بار ديگر مسئول توپخانه با التماس از فرماندهان رده بالا مي خواهد كه نيروي كمكي به محل اعزام دارند، ولي مجدداً مسئولان رده بالا اين ادعا را به تمسخر گرفته و آن را ناشي از مصرف بيش از حد مشروبات الكلي مي دانند. در خاتمه به توپخانه گفته مي شود در جلوي شما چند گردان زرهي مستقرند و آنها هيچ گزارشي مبني بر حمله ايراني ها نداده اند، شما چطور ادعا مي كنيد كه مورد حمله واقع شده ايد؟ در ساعت يك و پنجاه دقيقه، اولين خاكريزهاي دشمن سقوط مي كند. هم چنين خمپاره اندازهاي دشمن واقع در ارتفاعات كوت كابون محاصره شده و به تصرف در مي آيد.

دو ساعت بعد در ساعت 2 و 9 دقيقه بامداد دقيقه به تمام يگان ها در حالي كه آتش تهيه وجود ندارد و دشمن نيز هم چنان در بي خبري است، دستور سرعت عمل داده مي شود. ده دقيقه بعد از دستور قرارگاه فرماندهي ايران، دشمن متوجه حمله سراسري ايران شده و به تمامي نيروهاي خود دستور آماده باش مي دهد. در جبهه شمالي(قدس) با هجوم برق آساي رزمندگان اسلام، مواضع دشمن سقوط مي كند و تانك هاي آنها از مهلكه مي گريزند و فرصت مناسبي پيش مي آيد تا تحكيم مواضع موقتي انجام گيرد.

* جبهه جنوبي سريع تر عمل كرد

در جبهه جنوبي (فتح) نيز با حمله سريع نيروها، ارتباط يگان هاي دشمن در منطقه قطع مي شود و آنها با سردرگمي به هر سو پراكنده مي شوند تا از آتش رزمندگان اسلام در امان بمانند. در جبهه مياني(فجر) رزمندگان اسلام(سه راه) شليبيه را محاصره مي كنند و پس از نبردي سنگين، مواضع دشمن سقوط كرده و فرصت نفوذ به عمق مواضع دشمن فراهم مي آيد. در جبهه شمال شرقي منطقه عملياتي(نصر) عمليات با موفقيت صورت مي گيرد و فرماندهان بعثي بدون مقاومت جدي از مهلكه فرار مي كنند. بدين ترتيب نيروهاي عراقي از هر سو مورد هجوم قرار مي گيرند و مواضع آنها يكي پس از ديگري سقوط مي كند. عراقي ها براي چندمين بار با توپخانه هاي خود تماس مي گيرند تقاضاي اجراي آتش مي كنند، اما از آتش توپخانه خبري نمي شود. صداي تكبير رزمندگان اسلام چنان رعبي در دل عراقي ها مي افكند كه گروه گروه تسليم مي شوند. آرپي جي زن ها و شكارچيان تانك با اقدامات متهورانه خود، حماسه اي فراموش نشدني خلق مي كنند.

* دشمن تا بن دندان مسلح

دشمن در اين عمليات قواي بسيار زيادي داشت و استعداد زيادي براي مقابله با ايران داشت در اين قوا حضور گردان ها و تيپ زرهي بسيار به چشم مي خورد.

مسئوليت پدافند از منطقه غرب دزفول به عهده دو لشكر 10 زرهي و يك مكانيزه ارتش عراق بود و به تناسب ميزان هوشياري دشمن و آگاهي از عمليات نيروهاي ايران، براستعداد آنها افزوده مي شد. در مجموع، تمامي يگان هايي كه قبل از شروع عمليات، در منطقه مستقر بودند؛ و نيز تمام يگان هايي كه حين عمليات وارد منطقه شدند، عبارت بودند از

لشكر 10 زرهي؛ شامل: تيپ هاي 17، 42، 51 و 60 زرهي، تيپ 24 مكانيزه، تيپ هاي 55، 99، 423 و 505 پياده، لشكر يكم مكانيزه؛ شامل تيپ هاي 34 و 51 زرهي، تيپ هاي يك و 27 مكانيزه، تيپ هاي 93، 96، 109 و 426 پياده، لشكر سوم زرهي شامل تيپ هاي ششم و 12 زرهي، تيپ 8 مكانيزه، لشكر ششم زرهي؛ شامل تيپ 25 مكانيزه، لشكر 9 زرهي؛ شامل، تيپ 14 مكانيزه و تيپ هاي 35 و 43 زرهي، لشكر 7 پياده، شامل: تيپ هاي 19 و 38 پياده، يگان هايي با ماموريت هاي ويژه تيپ هاي 10، 11، 12، 13، 14، 15، 19، 603، 604، 605، تيپ هاي مستقل تيپ مكانيزه گارد رياست جمهوري، تيپ 10 زرهي، تيپ هاي 91 و 92 پياده و تيپ 5 گارد مرزي، كماندو 9 گروهان، توپخانه، 4 گردان از لشكر 10، 4 گردان از لشكر 1، 3 گردان از لشكر 3، گردان 217بود كه همگي نشان از استعداد بسيار زياد عراق در اين منطقه براي مقابله سخت با لشكر اسلام دارد.

* رزمندگان سرافزار و دلير

قرارگاه مركزي كربلا با فرماندهي مشترك نيروي زميني ارتش و سپاه پاسداران، هدايت كلي عمليات را بر عهده داشت كه چهار قرارگاه فرعي زير تحت امر آن بود قرارگاه قدس هدايت نيروهاي ارتش، تيپ 84 پياده خرم آباد با سوم گردان، تيپ دوم زرهي لشكر 92 زرهي اهواز با 3 گردان، سپاه، تيپ 41 ثارالله عليه السلام با شش گردان، تيپ 14 امام حسين عليه السلام با 9 گردان، عناصري از سپاه ايلام بود.

در اين عمليات قرارگاه نصر هدايت نيروهاي ارتش تيپ هاي يكم، دوم و سوم از لشكر 21 پياده حمزه با 10 گردان، تيپ 58 ذوالفقار با 4 گردان، سپاه: تيپ 27 محمد رسول الله (ص) با 9 گردان، تيپ هفت ولي عصر (عج) با 9 گردان را برعهده داشت.

در منطقه اي ديگر از اين عمليات قرارگاه فجر هدايت نيروهاي ارتش لشكر 77 پياده خراسان با 3 تيپ، سپاه تيپ 33 المهدي (عج) با شش گردان، تيپ 46 فجر با پنج گردان، تيپ 17 علي ابن ابي طالب(ع) با شش گردان امام سجاد(ع) با 11 گردان را برعهده داشت.

در قرارگاه فتح هدايت ارتش تيپ يكم لشكر 92 زرهي، تيپ 55 هوابرد، تيپ 37 زرهي شيراز و سپاه تيپ 25 كربلا، تيپ هشت نجف با هشت گردان حضور داشت.

در مجموع حدود 100 گردان از سپاه و 35 گردان از ارتش در عمليات شركت كردند و هم چنين واحدهايي از توپخانه، هوانيروز و نيروي هوايي ارتش، مهندسي جهاد سازندگي و مهندسي سپاه و ارتش، پشتيباني عمليات را بر عهده داشتند.

* مرحله دوم عمليات فتح المبين دو روز بعد

ساعت يك بامداد چهارشنبه چهارم فروردين مرحله دوم عمليات فتح با كلمه رمز «يا زهرا» آغاز شد و نيروهاي ايران اسلامي در اولين ساعات شروع عمليات، تلفات سنگيني بر قواي دشمن وارد آوردند و به مواضع او در جبهه هاي غرب شوش و دزفول دست يافتند.

در اين مرحله از عمليات تنگه رقابيه و ارتفاعات ميشداغ پاك سازي شد. تعداد 4 هزار موشك و 13 دستگاه كاتيوشا به دست رزمندگان اسلام افتاد و 20 قبضه توپ سالم به غنيمت گرفته شد و تيپ 96 ارتش عراق از هم پاشيد و فرماندهان تيپ هاي 96 و 60 همراه با چند تن از افسران ارشد آنها به اسارت در آمدند. مجموعه اسراي شمارش شده تا مرحله دوم عمليات از مرز 6 هزار نفر گذشت.

* مرحله سوم عمليات فتح المبين سه روز بعد

در سومين مرحله عمليات فتح بزرگ «فتح المبين» مهم ترين مواضع حياتي دشمن در غرب شوش و دزفول فتح شد. اين مرحله از عمليات كه ادامه عمليات فتح محسوب مي شد، ساعت 22 و 30 دقيقه شب شنبه 7فروردين با نام فتح المبين و با كلمه رمز «يا زهرا» در شمال غربي شوش آغاز شد و رزمندگان ايران اسلامي موفق شدند ضمن انهدام سه تيپ رزمي عراق، حدود 5 هزار تن ديگر از قواي دشمن را به اسارت در آورند.

در اين عمليات سنگين كه پيروزي عظيمي براي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شد، مهم ترين پايگاه هاي كنترل و دفاع هوايي ايران و حساس ترين مواضع حياتي دشمن در غرب شوش و دزفول از اشغال عراقي ها خارج شد و حدود 70 تانك و نفربر به دست قواي اسلام افتاد.

رزمندگان ايران مركب از دلاورمردان ارتش جمهوري اسلامي، جان بركفان سپاه و بسيج با شكستن نخستين خطوط دفاع دشمن پايگاه هاي رادار و سايت چهار و پنج واقع در حوالي منطقه ابوصليبي خات را به محاصره در آوردند.

تعداد هواپيماي سرنگون شده دشمن از آغاز عمليات فتح تا پايان مرحله ي سوم عمليات به 14 فروند رسيد. در اين عمليات تيپ هاي يك پياده مكانيزه، تيپ پياده 93 و تيپ 10 نيروهاي ويژه ي ارتش عراق به كلي متلاشي و اكثر نفرات اين سه تيپ كشته، زخمي و يا به اسارت ارتش اسلام درآمدند و علاوه بر نابودي تعداد بسيار زيادي تانك و نفربر، خودرو و مهمات، ده ها دستگاه تانك، نفربر و خودرو ارتش متجاوز عراق به همراه مقادير قابل توجهي مهمات به دست رزمندگان ايران اسلامي افتاد. طي اين عمليات هزاران تن از قواي عراق به اسارت درآمدند.

* مرحله چهارم عمليات فتح المبين فرداي مرحله سوم

در چهارمين مرحله عمليات كه سحرگاه روز يكشنبه 8 فروردين با نام فتح و با كلمه رمز «يا زهرا» آغاز شد رزمندگان غرور آفرين ايران اسلامي موفق شدند با عمليات برق آسا و كوبنده خويش مناطق سندال، چنانه و عين خوش (پادگان ارتفاعات عين خوش)، دشت عباس، امام زاده عباس، ارتفاعات تينه و ابوقريب، واوي، و ارتفاعات بسيار مهم و استراتژيك دوسلك (مركز فرماندهي و تداركاتي دشمن) در منطقه برغازه را به تصرف در آورند.

هم چنين بعد از ظهر همان روز، تيپ هاي 421 و 96 ارتش عراق پس از عمليات رزمندگان افتخارآفرين ايران اسلامي به طور كامل متلاشي و كليه نفرات اين دو تيپ كشته، مجروح و يا اسير شدند.

در اين مرحله از عمليات مناطق دشت عباس و امامزاده عباس در شمال غربي منطقه شوش و منطقه عين خوش از وجود تجاوزگران عراقي پاك سازي و به كنترل كامل نيروهاي ايراني درآمد و تعداد اسراي شمارش شده ي دشمن تا پايان مرحله چهارم عمليات فتح به بيش از 15 هزار تن رسيد.

هم چنين در اين مرحله صدها تن از قواي دشمن به هلاكت رسيدند، تعداد 200 دستگاه خودرو، هشت دستگاه تانك به همراه مقادير بسيار زيادي سلاح هاي سبك و مهمات به غنيمت سپاهيان سلحشور اسلام در آمد و ضمناً تعداد هواپيماهاي سرنگون شده دشمن به 18 فروند رسيد.

ارتفاعات تينه كه از بزرگ ترين حوضچه هاي نفتي شمال خوزستان مي باشد از وجود نيروهاي دشمن پاك شد و چاه هاي نفت ابوقريب به كنترل كامل رزمندگان اسلام در آمد.

آنچه در اين عمليات بسيار حايز اهميت است آن است كه امام خميني(ره) پس از پيروزي كامل در اين عمليات آن را فتح الفتوح ناميد و اين نشان از اوج موفقيت در اين عمليات است.

نام:
ایمیل:
* نظر: