آخرین اخبار
کد خبر: ۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۸
جانشین فرمانده کل سپاه ،پاسداران را تصویر انسانی و ترکیب موزون دو حقیقت ناب یعنی آگاهی و ایمان دانست و گفت: پاسدار یعنی شخصیتی که بر اساس دامنه‌ها، افق‌ها، معیارها و فضیلت‌هایی که قرآن برای انسان‌های دارای تراز بالا معرفی کرده است و سرشت و عناصر اصلی این ترکیب موجودیت مهم به نام پاسدار را شکل می دهد

همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و هفته عقیدتی و سیاسی در سپاه، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در جمع اساتید، مربیان، فرماندهان و دانشجویان نمونه دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) و دانشکده‌های تابعه با گرامیداشت یاد و خاطره این فیلسوف بزرگ، گفت: بدون تردید تبیین اندیشه‌های فیلسوفانه این عالم بزرگ و حکیم ژرف نگر از اسلام و تفاسیر عمیق، فلسفی، حکمت آموز و آیات روح بخش و عظیم آن و غواصی و نفوذ این اندیشمند به دنیای جهان بینی توحیدی، پرده‌های حجاب را از اندیشه‌های اسلامی کنار زده و جنبه‌های ماورای زمانی اسلام را که به قدرت تطبیق اسلام با همه عصرهاست را متناسب با مقتضیات جدید برای انسان امروزی به وجود آورده است.

سلامی با تبیین اندیشه‌های شهید مطهری تصریح کرد: شهید بزرگ، مطهری در زمان خویش از ورود و دخول به عرصه متلاطم تردیدها و شبهات نهراسید و از دیدگاه او شبهه و تردید نه یک توقفگاه که معبری برای رسیدن به یقین به شمار می‌رفت.

وی با اشاره به این که شهید مطهری همواره در جستجوی پاسخ به شبهات بود تا فضایی روشن و سرشار از اطمینان در معارف اسلامی و الهی ایجاد کند، افزود: این حکیم فرزانه به اندازه‌ای که توفیق حیات داشت در نگاهی روشن به اندیشه‌های توحیدی با افقی عمیق و دیدگاهی ژرف و مبنایی مستحکم نگریست و امروز به اطمینان می‌توان او را به عنوان ستاره‌ای هدایتگر برای تمام نسلها دانست.

وی ادامه داد: اندیشه‌های این شهید بزرگ و جاودانه بدون آنکه غبار کهنگی به رخسار طراوت انگیزش بنشیند در بستر زمان در حال حرکت است که جنس این تفکرات کاملا قرآنی و الهی است یعنی حرکت یک اندیشه سیال، پویا و فراتر از مرزهای زمان؛ اندیشه هایی که متعلق به نسل و زمان خاصی نیست.

سلامی افزود: پیشرفت بشری در علوم تجربی و در جنبه‌های مادی زندگی هرگز نتوانسته نیاز انسان به حقیقت را مرتفع کند درعلوم تجربی هرچه زمان می‌گذرد وابستگی و عطش حیات انسان یک ضرورت انکارناپذیر می‌شود و در این مقطع بهره‌گیری از سرچشمه جوشان اندیشه‌های فیلسوف بزرگ_شهید مطهری_ یک نیاز واقعی است.

جانشین فرمانده کل سپاه به بهره‌گیری پاسداران و جوانان از اندیشه‌ها و تفکرات این عالم بزرگ تاکید کرد و اظهار داشت: توصیه اولیه من به همه عزیزان این است که دنیای ذهن خود را به تفکرات و دیدگاههای این اسلام شناس وصل کنید و فکر خود را در این وادی اتساع دهید تا حلاوت و شیرینی معارف اسلامی را آن گونه که شایسته است بچشید.

سلامی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) دانشگاهی سازنده و زیربنا با شالوده اساسی هویت و شخصیت پاسداری است که قاعده اصلی دانشجویان آن را آگاهی، ایمان، بصیرت، دانش، معرفت و شناخت تشکیل می دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران را تصویر انسانی و ترکیب موزون دو حقیقت ناب یعنی آگاهی و ایمان دانست و گفت: پاسدار یعنی شخصیتی که بر اساس دامنه‌ها، افق‌ها، معیارها و فضیلت‌هایی که قرآن برای انسان‌های دارای تراز بالا معرفی کرده است و سرشت و عناصر اصلی این ترکیب موجودیت مهم به نام پاسدار را شکل می دهد که بیع و تجارت، آنان را از یاد خدا غافل نمی‌کند، اینها شاکله معنوی سپاه را تشکیل می‌دهند که رهبر عظیم الشان، در ترسیم این هندسه، به چشم حقیقت بین، دل مشتاق و زبان ساده به عنوان سه عنصر هویت بخش به نام سپاهی از آن یاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در میدان‌های نبرد امروزی، دیگر میدان‌های تک بعدی و یک سویه معنایی ندارد و عرصه نبردهای فیزیکی نیز به نفع صحنه نبرد اندیشه‌ها آراء، عقاید، فرهنگ‌ها و دانش‌ها در حال عبور است، اظهار داشت: این فیلسوف بزرگ در یکی از تعابیر زیبایش معتقد است "از اسلام فقط با یک نیرو می توان پاسداری کرد و آن علم و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه صریح و روشن با آن است" و این یعنی نبرد اندیشه‌ها، افکار و عقاید که امروز از آن به عنوان جنگ نرم یاد می‌شود.

سلامی تصریح کرد: پاسدار انقلاب شخصیتی نیست که فقط برای سلحشوری در میدان تبادل آتش و گلوله‌ها ساخته شده باشد، هرچند که پاسداران ما در این عرصه هم هوشمند، شجاع، تمام کننده و پیروزی آفرین هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این که امروز میدان، میدان القای شبهات، ایمان آگاهانه و آگاهی مومنانه است خاطرنشان کرد: راز اصلی مقاومت، استقامت و پایداری پاسداران و سپاه در عرصه نبردهای نوین در حوزه دفاع از انقلاب و ارزش های اسلامی رعایت همین اصل است.

سلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: این دانشگاه باید بتواند در امتداد رسالت عظیم خود که ساختن انسان با همه مولفه‌ها و جنبه‌های هویت عظیم مادی و معنوی است گام های موثری بردارد، یعنی پاسداری با شخصیت و ظاهری جذاب بسازد.

وی ادامه داد: جذابیت شخصیتی یک پاسدار از سه عنصر اخلاق، آگاهی و ایمان عبور می کند و این سه خصوصیت با رعایت الگوها و روش های صحیح تعلیم و تربیت می تواند انسان هایی بسازد که نماد مجسم ارزش های این نهاد مقدس است.

سلامی با تاکید بر این که تا این خصوصیات در پاسدار ایجاد نشود ما به آن مرزهای حقیقت پاسداری نمی توانیم برسیم، پیشنهاد کرد: برای رسیدن به چنین خصایصی، تفکرات استاد شهید مطهری و آموزه‌های مربوط به تعلیم و تربیت اسلامی ایشان را که به طور دقیق، عمیق، حکیمانه و فیلسوفانه تدوین شده است، مطالعه کنید و آنها را در امورات خود به کار گیرید.

وی با اشاره به بکارگیری اصول صحیح تعلیم و تربیت از سوی مربیان و استادان تصریح کرد: ما باید دقت داشته باشیم آن چیزی که در تعلیم و تربیت اهمیت دارد، اصولی است که به آن تکیه می کنیم، اسلام دین تربیت است؛ غنی‌ترین، عمیق‌ترین و دقیق‌ترین دستور العملها که مناسب، دقیق و منطبق بر عناصر الهی است در آموزه های دینی ما وجود دارد.

سلامی تعادل در تربیت را یکی از اصول حائز اهمیت در تعلیم و تربیت ذکر کرد و گفت: یک پاسدار باید به این درجه از سعه صدر و ایمان و یقین برسد که حتی شناعت و پلیدی دشمن او را وادار نکند که از خط عدالت خارج شود که این به تقوا نزدیک تر است.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: حتی درانجام واجبات خود نیز تعادل داشته باشید، نماز خود را نه خیلی بلند و نه خیلی خفیف و آرام بجا آورید در انفاق مومنین نیز اسراف نکنید، بنابراین باید آن محدوده‌ها و دامنه‌های روح تعادل انسانی را حتی در نماز، دعا، و در عبادات نیز رعایت کرد.

سلامی خطاب به اساتید دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) شغل آنان را بسیار با ارزش دانست و گفت: پیامبران آمده‌اند تا علم بیاموزند، یعنی یک نبی کانون جوشان معرفت، پاکی و طهارت است. معلمی شغل انبیاء است، پس باید بجوشد و جاری شود تا پاکی، طهارت، ارزش ها و فضیلتها را بر متربی خود جاری سازد. او باید به بهترین وجه سخن بگوید که "قول احسن" یکی از الگوهای تربیت انسانی است که باید در این جا به بهترین شکل تجلی پیدا کند.

جانشین فرمانده کل سپاه در پایان خاطرنشان کرد: جوانان سرشار از احساس و شور و نشاط اند که باید با محبت، انتقال اندیشه‌های تابناک و ارایه محتواهای مفید ساخته شوند.

همچنین در این مراسم تعدادی از اساتید، مربیان، فرماندهان و دانشجویان نمونه دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) جوایز خود را از جانشین فرمانده کل سپاه و فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) دریافت کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: