آخرین اخبار
کد خبر: ۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۴
سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری گفت: موازنه بین جمهوری اسلامی و دشمنان به نفع نظام تغییر یافته و انقلاب اسلامی توانسته است از مرز هر چالشی با هر مقیاس بزرگی عبور کند.

به گزارش  تنویر به نقل از سپاه؛ سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به بهانه هفته پاسدار و اهمیت تبیین نقش سپاه در تولید قدرت بازدارندگی نظام، با سپاه نیوز گفت و گویی انجام داده‌ است که متن آن به شرح زیر است:

*سردار جعفری! با تشکر از جنابعالی و عرض تبریک اعیاد فرخنده شعبانیه و روز پاسدار، وظیفه و ماموریت اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است، برای انجام این وظیفه حتماً سپاه به طور مستمر انقلاب و روندهای آن، موقعیت دشمنان، تهدیدات و مسیر تحولات را رصد می‌کند، به نظر جنابعالی، انقلاب اکنون در چه موقعیت و وضعیتی قرار دارد؟
انقلاب اسلامی، بحران های سختی را تجربه کرده و آنها را پشت سر گذاشته است. بحران‌ها و حوادث بزرگی که گاه یکی از آنها در یک سطح پایین‌تری به یک کشور تحمیل شده، آن کشور را فروپاشانده است. 
چالش‌ها و تهدیداتی که غالباً سطحی جهانی داشته اند، یعنی در آن اکثر کشورهای قدرتمند استکباری جهان با همه توان خود وارد عمل شده‌اند، دفاع مقدس یا تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن، فتنه 88، و بحران‌های تجزیه‌طلبانه در برخی مناطق مرزی و مقاطع ترورهای گسترده و هم اکنون نیز تحریم اقتصادی از جمله این بحران‌ها و چالش‌ها می‌باشد.
اما، ملت ایران با اتکاء و تبعیت از رهبری انقلاب و با تکیه بر ایمان و با الهام از آموزه‌ها و تعالیم دین مبین اسلام توانسته است به شکل شگفت‌آور و ستایش‌برانگیزی بر همه این تهدیدات و چالش‌ها و گاه بحران‌ها غلبه کند. شما نمی توانید صفحه‌ای از تاریخ 33 ساله پس از انقلاب را ببینید که در آن دشمن توانسته باشد کوچکترین موفقیت و پیروزی در خور توجهی را به دست آورده باشد و بالعکس همه صفحات تاریخ انقلاب سرشار از افتخارات و پیروزی های بزرگ است.
- توطئه‌های تجزیه‌طلبانه و آشوب‌های داخلی همگی مهار شده و امنیت ملی کشور اکنون در بالاترین سطح خود قرار دارد.
- جنگ تحمیلی با حضور عاشورایی ملت و هدایت‌های پیامبرگونه امام (ره) با ناکامی همه دشمنان کوچک و بزرگ و با پیروزی و تحمیل اراده جمهوری اسلامی ایران خاتمه یافت.
- فتنه 88 با حضور سیل آسا و غرور انگیز ملت مسلمان ایران در 9 دی در گورستان تاریخ مدفون شد.
- دشمن در جنگ نرم با ناکامی مواجه شد، جوانان ما چهره شیطانی و فریب کارانه دشمن را شناختند آنها بر ایمان خود و ارادتشان به انقلاب و امام انقلاب ثابت قدم ماندند و بارها وفاداری و پایداری خود به ارزشهای انقلاب و دستاوردهای بزرگ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن و آرمانهای امام و رهبری عظیم‌الشان انقلاب را به اثبات رساندند.
- فشار دشمن در موضوع هسته ای جز هجوم نخبگان جوان ما برای کوتاه کردن مسیرهای موفقیت های آینده نتیجه ای نداد و دانشجویان ما برای فتح قله های بزرگتر، بسیج و هم پیمان شدند.
- ترور شهیدان هسته‌ای ما حاصلی جز رویش نهالستانهای جدید دیگری در عرصه توسعه فناوری‌های مدرن به دنبال نداشت.
- تحریم اقتصادی، ما را برای قطع همه وابستگی‌ها مصمم‌تر کرد و ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی و فنی جامعه را به حرکت درآورد.
اکنون آنچه حاصل شده است انقلاب اسلامی را در موقعیتی کاملاً برتر و ممتاز نسبت به هر زمانی از تاریخ پر برکت عمر خود قرار داده است.
- اکنون با پیروزی‌های زنجیره‌ای قیام‌های بیداری اسلامی مرحله اول تغییر موازنه قوا به نفع مسلمانان آغاز شده است.
- رژيم صهیونیستی و آمریکا تکیه گاه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را یا از دست داده است و یا اینکه آنها کم جان و کم رمق در انتظار دوران احتضار خود به سر می‌بردند.
- بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا ارکان قدرت در این کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
- ملت ایران اعتماد به نفس بزرگتری نسبت به گذشته به دست آورده و اکنون به سطحی ممتاز و منحصر به فرد از خود باوری رسیده است.
- غربی‌ها در مدیریت و مهار بحران‌های منطقه‌ای مثل عراق و افغانستان ناکام شده اند.
بنابراین نسبت موازنه بین نظام جمهوری اسلامی و دشمنان به شکل محسوسی به نفع نظام تغییر کرده است و آینده از این هم بهتر خواهد بود، زیرا برای عبور دشمن از چالش‌های جدیدی که پیش روی اوست چشم اندازی وجود ندارد و بالعکس انقلاب از مرز هر چالشی با هر مقیاس بزرگی عبور کرده است.

*جنابعالی در طول حیات طیبه انقلاب اسلامی و در متن رویدادها و حوادث بزرگ آن در سپاه به عنوان یک فرمانده عالی رتبه نقش آفرینی کرده‌اید، هم در دوران دفاع مقدس که فرمانده قرارگاه‌های عمده سپاه بوده اید و هم پس از آن که فرمانده نیروی زمینی بوده و هم اکنون که فرماندهی کل سپاه را بر عهده دارید، دیدگاه شما به عنوان فرماندهی کل سپاه در مورد نقش سپاه در پیشبرد انقلاب چیست؟
سپاه در طول حوادث انقلاب چند خصوصیت مهم از خود بروز داده است، اول اینکه سپاه همواره خود را مخاطب همه چالش‌ها دانسته و به سرعت در متن حوادث و بحرانها وارد شده و تجربیات بزرگی را به دست آورده است، در اکثر چالش‌های سخت و بحرانهای بزرگ سپاه یک تکیه گاه مستحکم بوده و نقش تعیین کننده ایفا نموده است. همانند ورود به ماموریتهای امنیتی در شمال غرب و جنوب شرق کشور که هنوز ادامه دارد، یا حضور سپاه در میان دریای پرخروش و تمام ناشدنی بسیج در دوران دفاع مقدس، حضور سپاه در عرصه سازندگی پس از جنگ، خنثی کردن فتنه‌های داخلی در سالهای اخیر، تولید قدرت بازدارندگی موثر در دریا و هوا و زمین، ایفای نقش موثر در عرصه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی و نبردهای سایبری و امثال آن که نقش آفرینی‌های سپاه تعیین کننده بوده است.
دوم، اینکه سپاه همه جا عاشورایی و جهادی وارد عمل شده است، هرگز از دشمنان بزرگ نترسیده است. سپاه همه جا پرچم اسلام و ایران را با قوت و استحکام بر افراشته است و هرگز این پرچم از دست او نیفتاده است.
سوم، اینکه سپاه بر قدرت لایزال الهی که تجلی آن از یک سو و اراده‌ی ولی امر و رهبری عظیم‌الشان انقلاب و از سوی دیگر در دریای زلال مردم تکیه کرده است. سپاه به خوبی ظرف مناسب انگیزه‌ها و قوتهای مردم بوده و همراه با آنها در متن حوادث حضور داشته، عمل سپاه همواره تمام کننده و قاطع بوده است هیچ ماموریتی را سپاه نا تمام و ناقص نگذاشته است و نمونه آن ماموریت تامین امنیت هوانوردی کشور و حفاظت از شخصیتهای نظام است.
چهارم، اینکه سپاه هرگز در هیچ صحنه‌ای احساس بن بست نکرده است. بن بست شکنی هنر سپاه بوده است. برای حل هر مشکلی راه حلی با تکیه بر اندیشه‌های درونی خود را پیدا کرده است. سپاه همواره بر دشمن اشراف اطلاعاتی داشته و هزینه‌های دشمن را بالا برده است. راههای نفوذ او را بسته است.
روح شهادت طلبی، جهاد عاشقانه، حرکت آگاهانه، هوشمندی و ابتکار عمل، خلاقیت، سرعت عمل، تغییر و تحول پذیری، انطباق پذیری متناسب با تغییرات محیطی، شناخت عمیق دشمن و نفوذ به درون فلسفه فکری و نیات او جزء مسلمات هویت و شاکله سپاه است.
با این مشخصات، شکل‌گیری سپاه یکی از معجزات امام راحل عظیم‌الشان است و ساختاردهی منعطف و پویا و هدف‌گذاری‌های بزرگ و رشد و تعالی معنوی و حرفه‌ای در سپاه از آثار پربرکت هدایتهای حکیمانه و الهی رهبری عزیز انقلاب حضرت آیت ا... العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، است.
سپاه آیین مبارزه و مقاومت و نبرد را از دورن آموزه‌های وحیانی دین و اندیشه‌های حکمت‌آمیز و هدایت‌های امامان انقلاب خود و همچنین با تکیه بر جوششهای درونی ذهن مردان خود آموخته است. آئین مبارزه‌ای که روش پیروزی را در محیطهای نابرابر می‌آموزد.
ظرفیت‌های معنوی و ایمانی و عشق سرشار به فداکاری و روح جهاد عاشورائی در تولید دانش و علم مقاومت نوین واقعاً نقش آفرین بوده است. به این ترتیب سپاه خود را به یکی از ستونهای مستحکم برای دفاع از انقلاب، نظام و کشور تبدیل کرده است.
امروز بسیج راه دشمن را در زمین بسته است، نیروی زمینی سپاه برای مدیریت و هدایت این سیل عظیم ساختار نیرومندی ایجاد کرده است.
- مردان دریا دل سپاه، توان عظیمی در دریاهای جنوب ایجاد کرده‌اند، شناورها، موشک‌اندازها، مین گذارها، تکاورها، همه در دریا آماده‌اند.
موشکهای آماده‌ی سپاه پشت دشمنان را به لرزه در آورده، پدافندها، رادارها، پهپاد‌ها، همگی آماده‌اند. ما امروز از همیشه آماده‌تر و مطمئن‌تر و به آینده امیدوارتر هستیم.

*یکی از برنامه‌های راهبردی نظام به تولید قدرت بازدارندگی اطمینان بخش است. سپاه در این عرصه یک نیروی راهبردی تلقی می‌شود. معمولاً دشمنان در نقطه محوری برآوردهایشان برای سپاه حساب ويژه‌ای باز می‌کنند جنابعالی در مورد نقش سپا در تولید قدرت بازدارندگی نظام چه نظری دارید؟
بازدارندگی موضوعی است مربوط به ادراک دشمن، او بهتر ارکان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسد، بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران که سپاه در آن نقشی کلیدی دارد صرفاً از طریق تجهیزات و تسلیحات سامانه‌ها شکل نگرفته است.
-دشمن می‌داند که ما همه جای این منطقه او را رصد می‌کنیم.
-دشمن می‌داند که هواداران انقلاب اسلامی در جهان اسلام در چه حجم عظیم و مؤثری پراکنده‌اند.
- دشمن زخم سنگین ضربات حزب ا... و گروههای جهادی فلسطین را فراموش نمی کند.
- دشمن امروز بیداری و آگاهی سیاسی مسلمانان را درک کرده است.
- دشمن تسلط جمهوری اسلامی بر امنیت اقتصاد و انرژی جهانی را می‌شناسد. 
- دشمن بخشی از توان نظامی بازدارنده سپاه را می‌شناسد.
- دشمن از بخشی از قدرت بی‌پایان بسیج مردمی خبر دارد.
اینها بخشهایی از سرمایه‌های بازدارندگی نظام ما است.

* نظر شما در خصوص عملیات روانی نظام سلطه مبنی بر دخالت سپاه در جناح‌بندهای سیاسی و انتخابات کشور چیست؟
سپاه یک حزب سیاسی نیست اما در میدان تهاجم سیاسی به انقلاب عمل می‌کند، حرکتش اثر سیاسی دارد،آگاهی بخشی سیاسی می‌کند، مشرف بر فضای سیاسی است ولی مرز خود را با گروهها و دستجات سیاسی همواره بعنوان یک تکلیف شرعی حفظ کرده است و هرگز ازآن عبور نخواهد کرد؛ امروز سپاه در میدان آگاهی و ارتقای قدرت تشخیص جامعه تلاش می‌کند تا انقلاب اسلامی دچار غفلت سیاسی نشود. سپاه حافظ ارزشهای سیاسی جامعه در سطح کلیت انقلاب است.
میدان عمل سپاه در حوزه سیاسی زمانی است که سیاستهای بازیگران خارجی یا داخلی جنبه تهدید برای کلیت انقلاب ایجاد کند. در عین حال عملیات روانی دشمن روی سپاه بلا‌ انقطلاع ادامه دارد. دشمن تخریب چهره سپاه را یک آرزو میداند گاهی اوقات افراد و یا شخصیتها ممکن است در فضای عملیات روانی دشمن قرار گیرند. ما باید مراقب باشیم در مسیر آرزوهای دشمن حرکت نکنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: