آخرین اخبار
کد خبر: ۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
به گزارش تنویر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در ديدار آقای مان موهان سينگ نخست وزير هند و هيأت همراه، با اشاره به سابقه ارتباطات فرهنگی، عاطفی، تمدنی و تاريخی دو ملت ايران و هند، تأكيد كردند: ملت ايران همواره نگاه مثبتی به هند داشته‌اند و همه اين موارد زمينه بسيار مناسبی برای گسترش بيش از پيش روابط دو كشور است.
ايشان هند را يك قدرت مهم و بزرگ و دارای پيشرفتهای علمی و اقتصادی خوب خواندند و افزودند: ملت ايران، پس از پيروزی انقلاب اسلامی و بخصوص در سالهای اخير كارهای فراوانی در عرصه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی انجام داده كه شايد در طول چند قرن گذشته سابقه نداشته است.
رهبر انقلاب اسلامی زمينه‌های تعميق همكاريهای همه جانبه هند و ايران را مهيا دانستند و تأكيد كردند: همكاريهای دو كشور بويژه در عرصه‌های تجاری و زيربنايی، می تواند همكاری اطمينان بخشی باشد.
حضرت آيت الله خامنه‌ای با تأكيد بر اينكه نمی‌توان به همكاری شركای بين المللی اعتماد كرد، خاطرنشان كردند: يكی از اين شركای بين‌المللی غيرقابل اطمينان، امريكا است كه فقط برای يك دولت ، شريك قابل اطمينانی است و آن دولت هم، دولت صهيونيستی است.
ايشان همچنين درخصوص مسائل منطقه از جمله سوريه و افغانستان، موضع ايران و هند را همسو دانستند و تأكيد كردند: دو كشور می‌توانند همكاريهای خود را در زمينه مسائل منطقه‌ای گسترش دهند.
رهبر انقلاب اسلامی ثبات، استقلال و اقتدار هند را برای جمهوری اسلامی ايران مهم دانستند و اظهار اميدواری كردند: ايران در دوره سه ساله رياست خود بر جنبش عدم تعهد، بتواند با همكاری هند، زمينه‌ساز نقش‌آفرينی اين جنبش در مسائل مهم بين المللی و منطقه‌ای شود.
در اين ديدار كه آقای احمدی نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقای مان موهان سينگ نخست وزير هند ضمن ابراز خرسندی فراوان از ديدار با رهبر انقلاب اسلامی ايران، به سابقه فرهنگی و تمدنی ملت‌های هند و ايران و روابط تاريخی دو ملت اشاره كرد و گفت: هند خواهان گسترش روابط با جمهوری اسلامی ايران در زمينه‌های مختلف از جمله بخش‌های انرژی و تأسيسات زيربنايی است.
وی با اشاره به توافقات انجام گرفته در مذاكرات با رئيس جمهور ايران، خاطرنشان كرد: در اين مذاكرات توافق‌های خوبی انجام شد كه زمينه‌ساز گسترش بيش از پيش روابط دو كشور خواهد شد.
نخست وزير هند همچنين با اشاره به مسائل منطقه از جمله افغانستان و سوريه تأكيد كرد: هند مخالف هرگونه مداخله خارجی در سوريه است و تنها راه حل بحران اين كشور را يك راه حل سوری و براساس نظر مردم سوريه، می‌داند.
آقای مان موهان سينگ خاطرنشان كرد: هند در دوران رياست ايران بر جنبش عدم تعهد تمام تلاش خود را برای نقش‌آفرينی واقعی اين جنبش در مسائل بين‌المللی و منطقه‌ای به كار خواهد گرفت.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: