آخرین اخبار
کد خبر: ۷۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
سازندگان بسته های آموزش رُباتیک سازمان بسیج دانش آموزی فارس:
سازندگان بسته های آموزش رُباتیک معتقدند حمایت های مادی و معنوی سازمان بسیج دانش آموزی سپاه فجر استان فارس از عوامل مهم موفقیت این پروژه بوده است.
به گزارش تنویر، اندک ساعاتی از طلوع آفتاب در یک روز نسبتا سرد پاییزی گذشته است که به ساختمان تازه تاسیس سازمان بسیج دانش آموزی فارس وارد می شویم، پس از رونمایی از بسته های آموزش رباتیک و اولین بازی فکری رباتیک توسط سازمان بسیج دانش آموزی فارس، قرار است با سازندگان بسته های آموزش رُباتیک گفتگویی داشته باشیم پس از گذشت دقایقی دو طراح این بسته های آموزشی یکی پس از دیگری از راه می رسند، مهندس محمد سادات شریفی و مهندس امیر کریمی مدیران تیم طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک سازمان بسیج دانش آموزی فارس هستند.


گفتگو را با مهندس محمد سادات شریفی آغاز می کنیم، سادات شریفی زمان ورود خود به عرصه علم رباتیک را دوران تحصیل در مقطع راهنمایی عنوان می کند و درباره نحوه آشنایی با سازمان بسیج دانش آموزی فارس هم به سابقه سه سال مدیریت خود در سِمَت مدیر علمی و پژوهشی بسیج د انش آموزی ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز اشاره می کند، وی همچنین دارای مقام های ملی و بین المللی از مسابقات رباتیک هم هست.  

•    آقای سادات شریفی در مورد بسته های آموزش رباتیک دانش آموزی و ایده تولید این بسته ها بصورت بومی توضیح دهید؟

بسته های آموزش رباتیک سال هاست به دانش آموزان و مدارس ارائه می شوند، البته بیشتر این محصولات وارداتی هستند و مثل اغلب محصولات داخلی دارای محتوایات مورد نیاز و مناسب دانش آموزان نیستند، از همین رو سازمان بسیج دانش آموزی فارس که سال هاست کلاس های آموزش رباتیک را برگزار می کند، پیشنهاد داد تا بصورت بومی این بسته ها و کتاب های آموزش رباتیک تولید شوند.


•    فرایند طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک و محتوای این بسته ها را توضیح دهید؟

از اواخر بهمن 1393 برای طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک کارگروه هایی را تشکیل دادیم که در بخش های مختلف طراحی بازی فکری، الکترونیک و مکانیک فعالیت می نمایند.

با تلاش این کارگروه ها چهار بسته آموزشی همراه با بازی فکری طراحی و تولید شده اند، همچنین کتاب های آموزشی مورد نیاز نیز تالیف شده و در محله چاپ قرار دارند.

•    در مورد بسته های آموزش رباتیک توضیح دهید؟

بسته اول و دوم که بیست روبو بی دی آر 22 و سحاب نام دارند برای مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و مخصوص گروه های اُمیدان و پویندگان - پیشگامان طراحی شده اند.


بسته ی سوم با رویکرد آموزش الکترونیک، کار با بُردها و ماژول ها طراحی شده و بسته چهارم نیز با رویکرد آموزش برنامه نویسی در محیط اختصاصی و مکانیک طراحی شده است.

 بطور کلی بسته های آموزش رباتیک از مقطع تحصیلی پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی را در بر می گیرند، همچنین همراه با بسته های آموزشی کتاب های آموزشی و بازی فکری (با رویکرد آموزش رباتیک در قالب بازی فکری) ارائه شده و همزمان دوره های آموزش رباتیک نیز از سوی سازمان بسیج دانش آموزی فارس برگزار می گردند.


•    در مورد بازی فکری آموزش رباتیک توضیح دهید؟

همراه با بسته های آموزش رباتیک سازمان بسیج دانش آموزی فارس، اولین بازی فکری به سَبک رباتیک با رویکرد آموزش  قطعه شناسی، تاریخچه علم رباتیک، مفاهیم قطعات و بلوک دیاگرام ربات ارائه می گردد، این مفاهیم در قالب بازی بصورت غیرمستقیم به مخاطبان آموزش داده می شوند.

ویژگی های برجسته این بسته های آموزشی نظیر همین بازی فکری که برای اولین بار در کشور ارائه شده است باعث اقبال مخاطبان در سراسر کشور شده است حتی از قطب رُباتیک کشور که دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می باشد هم سفارش خرید و همکاری داشته ایم.



•    چطور؟

برای شرکت در جلسه دفاع از پایان نامه یکی از اعضای تیم در دانشگاه آزاد قزوین حضور یافته بودیم و بسته های رباتیک نیز همراهمان بود، بصورت اتفاقی اساتیدی که داوری جلسه را بر عهده داشتند بسته های رباتیک را دیدند و پس از آن خبر به رییس مرکز ایده های دانشگاه رسید، در زمان کوتاهی روسای دانشگاه نیز از ماجرا باخبر شدند و پس از بررسی بسته ها، سفارش خرید، همکاری، حمایت و حتی تولید با بِرند خاص به گروه ما ارائه شد.

مهندس امیر کریمی دانشجوی رشته برق عضو دیگر تیم طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک دانش آموزی است که با وی به گفتگو نشسته ایم، او هم زمان آغاز فعالیت در عرصه رباتیک را دوران تحصیلی و مقطع راهنمایی عنوان می کند و مثل دوست خود دارای مقامات ملی و بین المللی در مسابقات رباتیک هم هست.

•    آقای کریمی هزینه خرید این بسته های آموزشی چقدر است؟

در مقایسه با نمونه های خارجی هزینه بسیار کمتری در بر دارد در چند مورد حتی می توان گفت هزینه ای که دانش آموز باید بپردازد یک دهم نمونه خارجی است و این ها در حالی است که این بسته های آموزشی، کیفیت بهتر، امکانات بیشتر و محتوای مناسب تری در اختیار دانش آموزان قرار می دهندو البته تخفیف بسیار مناسبی نیز برای دانش آموزان بسیجی در نظر گرفته شده است.


•    با اجرای این پروژه برای چند نفر اشتغالزایی شده است؟

 بصورت مستقیم برای ده نفر، البته  سی و سه نفر مربیان دوره های آموزشی و اعضای اتاق فکر پروژه هستند و در کنار این ها بیست نفر هم در کارگاه های تولید قطعات مشغول بکار می باشند، اگر بخواهیم شبکه توزیع و فروش را هم در نظر بگیریم چیزی حدود صد نفر از نظر شغلی با این پروژه در ارتباط هستند.

•    حمایت سازمان بسیج دانش آموزی فارس از طرح تولید بسته های آموزش رباتیک چگونه بوده است؟

حمایت های مادی و معنوی سازمان بسیج دانش آموزی فارس از پروژه طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک که از مرحله ایده پردازی تا تولید ادامه داشته و دارد از عوامل مهم موفقیت این پروژه است و باعث شده خروج ارز از کشور در این زمینه کاهش چشمگیری داشته باشد.

•    از خصوصیات برجسته این بسته های آموزشی بگویید؟

از تولید بومی و محتوای مناسب که قبلا به آن پرداخته شد که بگذریم، به نکات شاخص فنی هم می توانیم اشاره کنیم از جمله اینکه  مسائل و مشکلات بستن مدار، خطرات لحیم کاری و غیرقابل استفاده شدن قطعات پس از لحیم کاری با ابداع اِلمان های دکمه دار که بهم وصل می شوند و یک مدار را تشکیل می دهند حل شده است.



در طراحی موتور حرکتی ربات ها که بصورت اختصاصی انجام شده است از برش لیزری استفاده نموده ایم، از همچنین در بسته آموزشی سحاب یک دسته ریموت تعبیه شده است که در هنگام حرکت ربات جلوه های صدا و نور را برای اکتیو تر بودن ممکن می سازد، ربات های قابل طراحی نیز طیف گسترده ای شامل ربات آتش نشان، ربات تعقیب خط نور و . . . را شامل می شوند.

•    بسته های آموزشی و بازی فکری رباتیک مجوزهای لازم را هم اخذ نموده اند؟

بله، گواهی ثبت اختراع  و مجوزهای لازم از سازمان ها و نهاد های مسئول اخذ شده اند.


•    آیا به اهدافی که در ذهن داشتید، پس از اجرای این طرح دست یافته اید؟

دانش آموزان با استفاده از این بسته های آموزش رباتیک هم علم رباتیک را می آموزند هم با استفاده از خلاقیت و تقویت آن ربات های مختلفی می سازند، سه دوره مربی گری هم برگزار نموده ایم که با توجه به استقبال از بسته های آموزشی از سراسر کشور، مربیانی از استان های مختلف نظیر همدان، گیلان، کرمان، مشهد و . . . در این دوره ها حضور داشته اند، قبلا هم گفته شد که سفارش همکاری و خرید از سراسر کشور داشته ایم و البته در دورنمای این پروژه، صادرات به کشورهای مختلف را در نظر گرفته ایم.


در ادامه گفتگو مهندس سادات شریفی می گوید غیر ممکن وجود ندارد و محدودیت سنی نیز مانعی برای رسیدن به هدف نیست هر روزی که اراده کنیم می توانیم در زندگی خود تغییر ایجاد کنیم و با بهره گیری از خلاقیت و توان بومی یک محصول نو تولید کنیم، طراحان بسته های آموزش رباتیک خیلی کوتاه خطاب به دانش آموزان هم می گویند فعالیت های جانبی برای یادگیری تخصص در عرصه رباتیک را بیش از گذشته مدنظر قرار دهند چرا که در این عرصه آینده ای روشن در انتظار ایشان و ایران اسلامی خواهد بود.


در پایان گفتگو به رسم یادبود عکسی از سازندگان و حامیان پروژه ثبت می کنیم، نزدیک ظهر و زمانی که آفتاب روزِ سرد پاییزی را گرم کرده است گفتگوی گرم ما نیز به پایان می رسد، این نخبگان به احتمال قریب به یقین از کسانی خواهند بود که راه نخبه شدن را به بسیاری از دانش آموزان نوجوان استان سرافراز فارس آموزش خواهند داد.

شرح تصویری این گفتگو را اینجا ببینید.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: