آخرین اخبار
کد خبر: ۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
خروج از كشور، اگرچه براي بسياري از افراد امري ساده است، اما همين امر ساده براي برخي از مشمولان خدمت سربازي و خانواده هايشان به موضوعي سخت بدل شده، موضوعي كه سختي آن در اغلب موارد ناشي از ناآگاهي از قوانين خروج از كشور است.

به گزارش تنویر ، براساس قانون خدمت وظيفه عمومي، كليه افراد ذكوري كه 18 سالشان تمام مي شود و وارد غيبت نشده اند بايد تا زماني كه به خدمت سربازي اعزام نشده اند، براي خروج از كشور نسبت به اخذ مجوز از سازمان وظيفه عمومي ناجا و سپردن وديعه متناسب با نوع سفر اقدام كنند.

داشتن وضعيت تحصيلي مشخص نظير دانش آموز، دانشجو و طلبه فارغ التحصيل نيز از ديگر شرايطي است كه مشمولان فاقد غيبت كه متقاضي سفر به خارج از كشور هستند، بايد دارا باشد چرا كه بايد براي دريافت مجوز، گواهي اشتغال به تحصيل يا درخواست مجوز خروج از كشور را ارائه كنند.
دانشجويان نيز بايد توجه داشته باشند كه در سنوات ارفاقي كه مازاد بر سنوات مجاز تحصيلي كه به آنان تعلق مي گيرد، قرار نداشته باشند و در صورتي كه فارغ التحصيل شده اند بايد مهلت معرفي آنان به پايان نرسد يا داراي برگ اعزام بدون غيبت باشند.
مشمولان مي توانند به انواع سفرهاي علمي، غيرعلمي، نيمه علمي، مطالعاتي، زيارتي و دوره هاي مشترك بروند، اما بايد توجه داشته باشند كه بسته به نوع سفري كه دارند، مبالغ مختلفي را به عنوان وديعه بپردازند.
در حال حاضر سفرهاي علمي، غيرعلمي و نيمه علمي به ترتيب نيازمند 5، 15 و 8 ميليون تومان وثيقه است و براي سفرهاي مطالعاتي نيز وثيقه اي 5 ميليون توماني در نظر گرفته شده است.
همچنين متقاضيان سفر به سوريه و دوره هاي مشترك نيز بايد 15 ميليون تومان را به عنوان وثيقه بسپارند و مسافران سفر زيارتي به عراق و عربستان نيز بايد علاوه بر سپردن 500 هزار تومان وجه نقد، تعهدنامه محضري نيز بدهند.
در حال حاضر استرداد وثيقه نيز تنها با حضور مشمول و رويت گذرنامه وي در وظيفه عمومي امكان پذير است.
سازمان وظيفه عمومي ناجا هيچ محدوديتي در هر ترم تحصيلي براي تعداد خروج از كشور و صدور مجوز خروج براي دانشجويان قائل نشده، اما صدور مجوز را براي سربازان در حال خدمت ممنوع كرده و آنان در اين دوره حق خروج از كشور را ندارند و در صورت لزوم نيز، امور مربوط به آنان از سوي يگان خدمتي شان قابل پيگيري خواهد بود.
پرسش ديگري كه به كرات ميان مشمولان متقاضي سفر خارج از كشور مطرح مي شود پيرامون عدم بازگشت به موقع يا عدم معرفي در موعد مقرر است كه سازمان وظيفه عمومي ناجا جريمه افرادي كه پس از بازگشت در موعد مقرر، خود را با تاخير به وظيفه عمومي معرفي كرده اند را ممانعت از خروج مجددشان از كشور از شش ماه تا يكسال اعلام كرده است.
همچنين درخصوص آن دسته از مشمولاني كه در موعد مقرر وارد كشور نشوند نيز علاوه بر ضبط مبلغ وثيقه به نفع دولت، همانند غايبان با آنان برخورد شده و بسته به مدت غيبت، افزايش خدمت يا احضار به مراجع قضايي در انتظارشان خواهد بود.
همچنين حداكثر مدت اعطايي براي انجام سفرهاي مطالعاتي براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد شش ماه و دانشجويان مقطع دكتري يك سال است كه اين دسته از افراد نيز بايد توجه داشته باشند كه در موعد مقرر به كشور مراجعه و خود را معرفي كنند.
متقاضيان مي توانند با ارائه گواهي اشتغال به تحصيل از سوي مدرسه يا دانشگاه خود و تهيه وثيقه سفر مربوطه به وظيفه عمومي محل استقرار دانشگاه يا سكونتشان مراجعه و درخواست خود را ثبت كنند و پس از آن نيز سامانه وظيفه عمومي، مجوز خروج از كشور را صادر و آن را به پليس گذرنامه ناجا، ارائه مي دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: