آخرین اخبار
کد خبر: ۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۸
انديشكده «واشنگتن» در مقاله اي به قلم «ادي باكس» مي نويسد: به منظور مقابله با تهديد موشكي ايران به مجموعه اي از تدابير دفاعي و تهاجمي در منطقه خليج فارس احتياج است . 

به گزارش تنویر ، تحليلگر انديشكده واشنگتن ابتدا با اشاره به رزمايش مشترك دفاع ضد موشكي اسرائيل با مشاركت نيروهاي آمريكايي و اسرائيلي مي نويسد : هدف از برگزاري اين رزمايش كه به «آستر چلنج 12» معروف است، تقويت توانايي متحدان آمريكا و مقابله با تهديد موشكي ايران در منطقه خليج فارس و شرق مديترانه عنوان شده است .
ادي باكس ادامه مي دهد : به گفته مقامات ايران، موشك هاي ساخت اين كشور توانايي عبور از سيستم هاي پدافندي را دارا بوده و در صورت بروز جنگ، تهران با اتكا به توان موشكي خود پايگاه هاي آمريكا و متحدانش را هدف قرار خواهد داد.
نويسنده اين مقاله به يكي از سخنان سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس اشاره كرده و مي نويسد: توان موشكي سپاه، دشمنان جمهوري اسلامي را نااميد و مستأصل كرده است.
هراس اسرائيل از توان موشكي
ايران و حزب الله
انديشكده واشنگتن در ادامه اين تحليل مي نويسد : بي ترديد، ايران توانايي شليك موشك سطح به سطح را دارد. اطلاعات دقيقي از تعداد موشك اندازهاي تهران در دست نيست. به عبارت ديگر، هر چند اين احتمال از سوي اسرائيل مطرح مي شود كه ايران توانايي كافي براي عبور از سامانه دفاع ضد موشكي اسرائيل را نندارد ولي حزب الله هزاران موشك كوتاه برد، ميان برد و بلند برد را در اختيار دارد. از اين رو مداخله اين گروه در جنگ احتمالي ايران و اسرائيل سرنوشت ساز است .
ادي باكس ادامه مي دهد : برتري عددي ايران به مشكلي جدي در منطقه بدل شده است. اين كشور قادر است با بهره گيري از موشك هاي شهاب ا، 2 و3 و استفاده از موشك هاي فاتح110 و زلزال آمريكا و متحدانش را در منطقه تهديد كند. با در نظر گرفتن اين موضوع و ارزيابي مقامات ايران از توان موشكي خود، ممكن است در صورت بروز بحران، ايران دست به اقداماتي زند كه حوادث وحشتناكي را براي متحدان غرب به دنبال داشته باشد .
تجربيات ناكام
انديشكده واشنگتن در ادامه به پاره اي از تجربه هاي ناكام رژيم صهيونيستي در مقابله با حملات موشكي اشاره كرده و مي نويسد : همان گونه كه قبلاً بدان اشاره شد، براي مقابله با برتري عددي موشك هاي ايران به توانايي هاي دفاعي و تهاجمي احتياج است. بدين منظور رژيم صهيونيستي مي تواند از درس هاي جنگ هاي گذشته استفاده كند ، رهگيري ناموفق موشك هاي «اسكاد» در جريان جنگ خليج فارس در سال 1991 از جمله اين موارد است .
ادي باكس ادامه مي دهد : براساس تحقيقات، پس از پايان اين جنگ نيروهاي ويژه آمريكا موفق به انهدام حتي يك موشك اسكاد هم نشدند و حملات هوايي نيز، كارايي لازم در انهدام اين موشك ها را نداشت. در جريان اين جنگ، 41 موشك به سمت اسرائيل شليك شد و تقريباً تمامي آنان از دفاع ضد موشكي ناقض تل آويو عبور كردند .
در يك كلام مي توان گفت تجارب گذشته نشان مي دهد كه برخلاف ادعاي مقامات آمريكا و سران اسرائيل، سيستم دفاع ضدموشكي اين رژيم كارايي لازم را ندارد و گواه آن ترس مقامات صهيونيست از حمله موشكي ايران و حزب الله است . 

نام:
ایمیل:
* نظر: