کد خبر: ۷۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵
فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: مداحان در حقیقت فرماندهان جبهه فرهنگی، فرمانده احساسات و فرمانده اداره احساسات هستند.

به گزارش دفاع پرس از کرمان، سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، در جمع تعدادی از مداحان کرمانی گفت: مستمعین مجالس مداحی بهترین ارزیاب برای مداحان هستند و شیعه، جوشش و فورانی در یک مقاطعی دارد که اوج این فوران در ایام خاص شیعی است.
 
وی ادامه داد: تاسوعا و عاشورا و اربعین و ایام فاطمیه 4 نقطه اوج فوران احساسات شیعی است و مهار این فوران دست مداحان است و می شود یک محصول بسیار ارزشمند از آن درو کرد. آنچه شیعه غافل است اینکه تماشا می کند اما بهره گیری خیلی کم است و نمی تواند عمق دهد و از احساسات به عمق قلب و جان نفوذ پیدا کند.
 
سردار سلیمانی گفت: این لشکر شیعه و نمایش قدرت مذهبی و یک خیزش عمومی است و اساس محتوای شعر محتشم هم همین است که رستاخیز جدیدی است و قیامتی از احساسات انسان ها است و شما فرماندهان این لشکرهای احساسات هستید و از این فرماندهی که به شما سپرده شده و آن مجلسی که دست شما است چه استفاده ای می کنید خیلی مهم است.
 
وی با اشاره به اینکه نیاز نیست از جمعیت، های های بخواهید و این خوب نیست و تحریک احساسات هم بعضاً تاثیر منفی می گذارد، افزود: روضه ای بلندتر از اشعار محتشم در ترسیم امام حسین علیه السلام و عاشورا وجود ندارد و دنیایی از معنا است و این هنر است.
 
فرمانده نیروی قدس سپاه، با تأکید بر اینکه مداح باید بهترین اشعار را با مضامین بلند بخواند و حقیقت امام حسین علیه السلام و حضرت زهراءسلام الله علیها و ائمه را در جان ها، جای دهد افزود: نباید خسته از این جلسه به آن جلسه برود زیرا مداحی مقام و چارچوب دارد.
 
وی با افزودن اینکه مداح مانند راوی راهیان نور است که تا راه را نرفته باشد و به حقیقت موضوع پی نبرده باشد و به عنوان باور در او جای نگرفته باشد نمی تواند جامعه را متاثر کند؛ تصریح کرد: گاهی صدا و صوت خوب است اما اثر ضعیف دارد.
 
سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: خلوت مداح نیز خیلی برای مردم مهم است؛ اگر شنونده آدم محقق و با توجهی باشد اول چیزی که به ذهنش می آید اینکه آیا این مداح به آنچه می گوید باور و اعتقاد  دارد؟ مردم نگاه می کنند و قضاوت می کنند؛ اینکه آیا یک مداح اهل حال و معرفت است؟ در حقیقت شما فرماندهان جبهه فرهنگی هستید؛ فرمانده احساسات، اداره احساسات، فرمانده ارزش های مهمی در یک مقاطع مهمی هستید و اولین خصوصیت فرمانده اینکه به آنچه خودش می گوید عمل کند.
 
وی با بیان اینکه مداح باید در مقاطع مهم خودش اهل عمل باشد و فرماندهی موفق است که خوب به آن عمل خود فکر کرده و اعتقاد داشته و اهل عمل باشد؛ گفت: بوی عرفان و معرفت را بعد از علما از شما باید استشمام کرد شما می توانید صدقه جاریه حسنه و یا یک سئیه باشید.
 
سرلشکر سلیمانی افزود: مداحی یک مقام است و شغل نیست؛ ما به مداحان در استان کرمان افتخار می کنیم و اینها جزو بهترین مداحان هستند؛ حتی علمای ما؛ واقعاً نفراتی هستند که خطبای ارزشمندی هستند و اگر میدان پیدا کنند جزو بهترین خطبای کشور می توانند باشند و می توانیم از آنان استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه مجالس امام حسین (علیه السلام) وائمه بر مبنای ارادت شکل می گیرد و تعداد جمعیت در اخلاص تأثیری ندارد؛ بیان داشت: در اداره مجالس خیلی باید توجه کنیم.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: