آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
آیت‌الله دژکام:
آیت‌الله دژکام:نهضت‌های معنوی تاریخ ایران به رهبری روحانیت انجام شده است
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اگر تاریخ ایران را نگاه کنیم یکسری حرکت‌ها و نهضت‌های پیوسته به هم و دارای یک روح و معنویت واحد همه یک ویژگی مشترک دارد و آن این است که به رهبری روحانیت انجام شده است، گفت: جلوداری روحانیون در این نهضت تقریبا ۱۴۰ سال است که داریم بی‌هیچ تردیدی مشاهده می‌کنیم.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس،آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۱۱ بهمن‌ماه در یادواره ۳۵۰ شهید روحانی استان با اشاره به شهادت‌های پیاپی روحانیت در تاریخ معاصر ایران گفت: نقش‌آفرینی عالم دینی و روحانی اگر مورد غفلت مردم و انقلابیون قرار بگیرد، ضرری متوجه ما می‌شود که باید همگان برای پیشگیری از این ضرر گاهی اشارت‌ها و یادآوری‌هایی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در تاریخ معاصر ما که مبدأ آن از نظر علمای تاریخ ممکن است مقداری در آن بحث باشد ولی اگر تاریخ ایران را نگاه کنیم یکسری حرکت‌ها و نهضت‌های پیوسته به هم و دارای یک روح و معنویت واحد، از زمان نهضت تنباکو در ایران شاهد هستیم و بعد از آن مشروطیت و بعد نهضت ملی شدن نفت و در مرحله بعد قضایای ۱۵ خرداد و نهایتا مسائل دهه فجر سال ۱۳۵۷ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد همه یک ویژگی مشترک دارد و آن این است که به رهبری روحانیت انجام شده است و جلوداری روحانیون در این نهضت تقریبا ۱۳۰، ۱۴۰ ساله که ما داریم بی‌هیچ تردیدی مشاهده می‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسلما در نهضت تنباکو مردم فارس و شاگردان میرزای شیرازی نقش بزرگی داشتند، گفت: یکی از شهدای روحانیت فارس مرحوم آیت‌الله شهید شیخ محمد باقر استهباناتی از شاگردان میرزای شیرازی است که از علمای بزرگ فارس و از کسانی است که در شیراز رحل اقامت افکنده و سمت مرجعیت داشته و در قضایای مشروطیت به شهادت رسیده است. قبر ایشان در حافظیه است و یکی از کارهای این همایش باید این باشد که ببینیم تجلیلی از این شهید بزرگوار شود.

امام جمعه شیراز افزود: شهدای روحانیت فارس در مشروطیت فقط مرحوم آیت‌الله استهباناتی نیست، شیخ زکریای کوهستانی از شهدای اصالتا دارابی است.  

وی با تصریح اینکه شهادت در جمع روحانیت افتخار همیشگی بوده است و هیچوقت روحانیت این ارزش را فروگذار نکرده است که تبلیغ کند و خودش پیشرو باشد برای اینکه بخواهد دیگران را به این راه بیاورد و ادامه دهنده راهش باشند، گفت: مرحوم آیت‌الله علامه امینی کتابی به نام شهداءالفضیله دارد که ۱۴۴ مرجع تقلید و مجتهد مسلم را در تاریخ تشیع اسم می‌برد که به شهادت رسیده‌اند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: در قضیه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر حسب آمار رسمی موجود در بنیاد شهید، روحانیت کشور ما ۹۰۰۰نفر رزمنده به جبهه فرستاده است و اگر کسی نرفته جزو کسانی است که قرآن می‌گوید این ها معذور هستند اما آن‌هایی که می‌توانسته‌اند بسیار نادر بوده که به جبهه نرفته باشند. ۲۲۰ نفر از این روحانیون فرماندهی گروهبان و گردان و امثال این‌ها داشتند و جزو فرماندهان جنگ هستند و رزمی بودند نه تبلیغی.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه روحانیت میدان‌داری کرد و وظیفه‌اش بود برای اینکه اگر عالم دین به چیزی که می‌گوید پایبندی خود را نشان ندهد ایمان مردم سست می‌شوند، افزود: یادمان است که وقتی آیت‌الله حائری به جبهه می‌آمد وقتی خمپاره‌ای می‌آمد ایشان راست مثل سرو می‌ایستاد رزمندگان می‌گفتند آیت‌الله حائری دارد به همه ما درس می‌دهد که باید ایستاد، این رزمندگی و مجاهدت روحانیت بزرگ شیعی در ایران بود که ۴۰۰۰ نفر شهید در طول جنگ تقدیم کرده است و پای این حرف ایستاد، نه اینکه بگوید تمام شده است و ما تا آزادی حرم و دفاع از حرم در خدمت شهید سلیمانی، روحانی شهید داریم.

وی تصریح کرد: ارزش طلبگی و روحانیت به همین است که هر وقت پای جان فدا کردن باشد بگوییم ما هستیم و همین الان روحانیت در تحمل و صبر در  سختی‌های انقلاب به حسب وظیفه اش در صف اول ایستاده است.
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر: