آخرین اخبار
کد خبر: ۱۳۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه؛
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران از برگزاری یازدهمین کنگره بین‌المللی شعر فرهنگ‌یاران سپاه با حضور شاعران کشورهای مختلف در شیراز خبر داد.
سردار حسین محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اختتامیه یازدهمین کنگره بین‌المللی شعر فرهنگش‌یاران سپاه با حضور شاعران کشورهای مختلف در ساعت ۸ روز چهارشنبه، ۳ اسفند در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر فعالیت در حوزه نظامی، دفاعی، محرومیت‌زدایی به صورت قوی و توانمند در عرصه فرهنگی و هنری نیز حضور دارد و در همین راستا یک شبکه وسیع به نام شبکه فرهنگ‌یاران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

محبی اظهار کرد: این شبکه در ۷ صنف سخنرانان، شاعران، نویسندگان، مداحان، راویان، هنرمندان هنرهای تجسمی و نمایشی، فعالان قرآنی و فضای مجازی تقسیم‌بندی شده است که قریب ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر در کشور در این شبکه عضو هستند.

وی با بیان اینکه اعضای این شبکه که متشکل از سپاه و خانواده و اعضای وابسته به سپاه هستند، هم در عرصه درون‌سازمانی و هم برون‌سازمانی فعالیت دارند، گفت: یکی از اصناف این شبکه شاعران هستند چرا زبان شعر و هنر یک زبان بسیار تأثیرگذار و عمیقی است.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: هنر شعر به دلیل انطباقی که با فطرت دارد می‌تواند باعث گسترش فرهنگ و تثبیت ارزش‌های دینی و انقلابی شود و اگر یک تمدن بخواهد خود را حفظ و تثبیت کند چاره‌ای ندارد جز اینکه خود را در قالب هنر ارائه کند و یکی از قالب‌های خوب هنری شعر است که به دلیل نفوذی که دارد می‌تواند فرهنگ و ارزش‌های دینی و انقلابی را بارور، توسعه و تعمیق بخشد.

محبی تصریح کرد: امروزه فرهنگ عاشورایی در قالب شعر به نسل به نسل منتقل شده است و حتی عزاداری‌ها و روضه‌خوانی‌ها در قالب شعر است و این زبان ماندگار است که انسان را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر سال کارگاه‌های توانمندسازی برای شاعران سپاه با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود، گفت: به دنبال این کارگاه‌ها هر سال یک کنگره به نام کنگره شعر فرهنگ‌یاران سپاه برگزار می‌کنیم که موضوع آن را در سه ماهه اول به اقتضای موضوعات فرهنگی و اجتماعی جامعه و حتی موضوعات جهانی و درون سازمانی انتخاب می‌کنیم.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از افزوده شدن محور شهدای حرم شاهچراغ(ع) با توجه به حادثه آبان امسال خبر داد و گفت: به دلیل همین اتفاق محل برگزاری اختتامیه این کنگره را در سال جاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) قرار دادیم.

محبی، محورهای این کنگره را جهاد تبیین، خورشید ولایت، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و پوشش اسلامی، شعر طنز و شهدای شاهچراغ(ع۹ عنوان کرد و گفت: ۴۲۶ نفر با ارسال یک هزار و ۱۹۳ قطعه شعر در این کنگره شرکت کردند که بعد از داوری اولیه آثار ۳۳۲ اثر به داوری نهایی راه یافت.

وی ادامه داد:  در محور خورشید ولایت از ۲۶۶ اثر، تعداد ۶۶ اثر در داوری اولیه حذف و تعداد ۲۰۰ اثر به داوری نهایی راه یافت. در محور امر به معروف و نهی از منکر از ۵۷ اثر، تعداد ۳۱ اثر در داوری اولیه حذف و تعداد ۲۶ اثر به داوری نهایی راه یافت. در محور عفاف و حجاب از ۱۸۷ اثر، تعداد ۷۷ اثر در داوری اولیه حذف و تعداد ۱۱۰ اثر به داوری نهایی راه یافت. در محور طنز از ۸۱ اثر، تعداد ۲۱ اثر در داوری اولیه حذف و تعداد ۶۰ اثر به داوری نهایی راه یافت.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: امسال کنگره شعر فرهنگ‌یاران سپاه از حالت درون‌سازمانی خارج شده و تبدیل به کنگره بین‌المللی شده است به طوری که شاعران کشورهای مقاومت نظیر عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، آذربایجان، پاکستان و افغانستان نیز در این کنگره شرکت دارند.

محبی با بیان اینکه این کنگره در شیراز و استان فراگیر خواهد بود، گفت: در روز سه‌شنبه، ۲ اسفندماه برنامه شعرخوانی با حضور شاعران دعوت شده به این کنگره اعم از نقاط مختلف کشور و دنیا در مساجد شاخص و محوری شیراز حضور یافته و به شعرخوانی خواهند پرداخت. همچنین در رده‌های مختلف نظامی و انتظامی نیز در سطح استان از ظرفیت شاعران محور مقاومت برای شعرخوانی استفاده خواهد شد.

وی از برپایی شب شعری نیز در شامگاه روز سه‌شنبه، ۲ اسفندماه در حرم شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: در این کنگره از ۲۶ اثر برگزیده تجلیل خواهد شد که آثار برگزیده و آثاری که قابلیت انتشار دارند نیز در قالب یک کتاب منتشر خواهند شد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر: