آخرین اخبار
کد خبر: ۲۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: عراقی‌ها پس از اشغال خرمشهر با ایجاد استحکامات دفاعی این شهر را به شکل یک دژ دفاعی تسخیرناپذیر درآورده بودند و صدام مدعی بود که اگر ایرانی‌ها خرمشهر را آزاد کنند، او کلید بصره را به آن‌ها خواهد داد.

به گزارش تنویر سردار سرتیپ پاسدار "یدالله جوانی" مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به جایگاه راهبردی خرمشهر در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: خرمشهر شهری بندری با موقعیتی فوق‌العاده راهبردی است که در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده است. به همین دلیل عراقی‌ها اعتقاد داشتند اشغال خرمشهر می‌تواند موقعیت آنان را در جنگ ارتقا دهد. آن‌ها پس از اشغال این شهر نیز تلاش می‌کردند اگر زمانی لازم شد پای میز مذاکره با ایرانی‌ها به سمت مصالحه پیش بروند و از برگ برنده‌ای چون خرمشهر، حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.

مقاومت مدافعان خرمشهر معادله جنگ را تغییر داد

وی افزود: خرمشهر در جنگ تحمیلی در دو مقطع ایفای نقش کرده است. در بررسی نقش خرمشهر نباید تنها فتح خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس را مد نظر قرار داد؛ بلکه مقاومت مدافعان خرمشهر در ۴۰ روز ابتدای جنگ نیز سرنوشت‌ساز بود و همین موضوع معادله جنگ را تغییر داد.

سردار جوانی تصریح کرد: اهمیت و موقعیت راهبردی خرمشهر به گونه‌ای بود که عراقی‌ها تمام توان خود را برای اشغال آن به کار بستند، ولی این موضوع حدود ۴۰ روز به طول انجامید. در طول همین مدت توان ارتش عراق تا حدودی تحلیل رفت. اگر عراقی‌ها توانسته بودند در‌‌ همان روزهای اول، خرمشهر را تصرف کنند، شاید می‌توانستند بخش اعظمی از خوزستان را نیز به تصرف خود در بیاورند.

صدام برای بازپس‌گیری خرمشهر توسط ایران شرط‌‌بندی کرد

وی با اشاره به تجهیزات به‌کار رفته در خرمشهر برای حفظ آن توسط عراق خاطرنشان کرد: نوع خاکریز‌ها، سیم‌خاردار‌ها و میدان‌های مین اطراف خرمشهر، نشان می‌داد حفظ خرمشهر برای آن‌ها حیاتی است و گویا آن‌ها سرنوشت جنگ را به سرنوشت خرمشهر گره زده‌ بودند. عراقی‌ها با ایجاد استحکامات دفاعی و تبدیل خرمشهر به یک دژ دفاعی تسخیرناپذیر، این باور را در رژیم بعث و به‌خصوص شخص صدام به وجود آورده بودند که ایران هرگز قادر نخواهند بود از طریق اقدام نظامی خرمشهر را بازپس بگیرد. برآوردهای نظامی نیز همین را نشان می‌داد و غربی‌ها و دولت‌های مرتجع عربی که از صدام حمایت می‌کردند، همه بر این باور بودند که ایران قادر نیست با عملیات نظامی خرمشهر را آزاد کند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: رژیم بعث و حامیانش تا زمانی که خرمشهر در اشغالشان بود اطمینان داشتند دست بر‌تر را دارند و معتقد بودند ایران در ‌‌نهایت باید سر میز مذاکره بنشیند و با دادن امتیازاتی، خاک خود را بازپس بگیرد. با همین نگاه صدام مدعی بود که اگر ایرانی‌ها خرمشهر را آزاد کنند، او کلید بصره را ایرانی‌ها خواهد داد. یعنی صدام این‌قدر مطمئن بود که حاضر شده بود یک شرط‌بندی هم روی این موضوع داشته باشد.

وی با بیان این‌که نوع نگاه به خرمشهر و آزادسازی آن در میان رزمندگان اسلام متفاوت بود، اذعان کرد: نگاهی که حضرت امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده کل قوا و فرماندهان و رزمندگان ما داشتند، این بود که هیچ بن‌بستی فراروی ما وجود ندارد. دلیل آن هم این است که در کنار برآورد‌ها و طرح‌ریزی‌های انجام عملیات بزرگ آزادسازی خرمشهر، آن چیزی که در محاسبات رزمندگان اسلام همواره مورد توجه قرار داشت، برخورداری سپاه اسلام از نصرت و عنایت‌های الهی بود.

جوانی اضافه کرد: در حالی که عراقی‌ها تصور می‌کردند رزمندگان اسلام هرگز به فکر آزادسازی خرمشهر نخواهند بود، عملیات بیت‌المقدس طرح‌ریزی و پس از چند مرحله نبرد شبانه‌روزی سرانجام خرمشهر در سوم خردادماه آزاد شد.

وی اظهار کرد: حضرت امام(ره) برای اینکه عامل اصلی آزادسازی خرمشهر را به جهانیان اعلام کنند به زیبایی فرمودند "خرمشهر را خدا آزاد کرد". در واقع در آزادسازی خرمشهر نوعی معجزه آشکار است که شاهد آن هم برآورد کار‌شناسان غربی بود که گفته بودند امکان بازپس‌گیری خرمشهر توسط ایران وجود ندارد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه وقتی خرمشهر آزاد شد معادله جنگ تغییر کرد و رزمندگان اسلام در مسیر پیروزهای پی در پی قرار گرفتند، تصریح کرد: پس از فتح خرمشهر و بعد از آن انجام عملیات‌های پی‌درپی در مناطق شمال غرب، جبهه‌های میانی و جنوب غرب، حامیان صدام متوجه شدند رژیم بعث هرگز قادر به پیروزی نیست.

نگرانی غرب از قدرت ایران به صدور قطع‌نامه ۵۹۸ انجامید

وی یادآور شد: کشورهای غربی و عربی پس از مدتی نگران این موضوع شدند که ممکن است رژیم بعث به لحاظ نظامی فرو بریزد و ایران پیروز نهایی میدان نبرد شود. برای این‌که چنین اتفاقی رخ ندهد، به سمت صدور قطعنامه ۵۹۸ رفتند. پس از صدور چندین قطعنامه، این اولین قطعنامه‌ای بود که حقوق ملت ایران را مورد توجه قرار داد.

جوانی با اشاره به افزایش فشار به ایران برای شکست در نبرد با عراق، تصریح کرد: حامیان صدام در کنار فشار به ایران برای پذیرش قطعنامه، دست صدام را برای استفاده از سلاح شیمیایی باز گذاشتند. آمریکایی‌ها نیز با شلیک موشک به سمت هواپیمای مسافربری ایرباس به مداخله مستقیم رو آوردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این فشار‌ها به دلیل نگرانی‌ غرب از قدرت رزمندگان اسلام بود. آن‌ها می‌گفتند اگر قدرت ایران مهار نشده و جمهوری اسلامی برای پذیرش قطعنامه متقاعد نشود، قطعا عراق شکست نظامی سنگینی را متحمل شده و رژیم بعث فرو خواهد پاشید. لذا تمام توان خود را به کار بستند که چنین اتفاقی نیفتد.

نام:
ایمیل:
* نظر: