آخرین اخبار
کد خبر: ۳۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
مسئول مرکز فرهنگی خانواده سپاه فجر:
باید تلاش کنیم به خانواده ها توجه و رسیدگی ویژه ای کنیم. باید طوری برنامه ریزی کنم و توجه داشته باشیم که خانواده در مسائل مختلف در اوج باشد.

 تنویر؛ خانواده نهادی است که تربیت فرد در آن شکل می گیرد. این بستر می تواند زمینه رشد یا تباهی فرد را در جامعه به وجود آورد. عملکرد خانواده حیطه های مختلفی را در بر می گیرد که می توان به گرایش های فرهنگی، انضباط، مسائل عاطفی و تعلیم مهارت های زندگی اشاره نمود.

اسلام نیز نقش مهم و ارزشمندی برای این نهاد مقدس قائل است .از احترام کوچکتر ها به بزرگتر ها گرفته تا توصیه به فراگرفتن دانش. امام صادق(ع) در مورد اهمیت رسیدگی به خانواده می فرمایند«مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِ بَیتِهِ مُدَّ لَهُ فى عُمُرِهِ. هر کس به شایستگى در حقّ خانواده اش نیکى کند، عمرش طولانى مى شود»،«لایَزالُ المُؤمِنُ یُورِثُ أَهلَ بَیتِهِ العِلمَ وَ الدَبَ الصّالِحَ حَتّى یُدخِلَهُمُ الجَنَّةَ جَمیعا .مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت کند«

جایگاه ویژه خانواده در ایران اسلامی باعث شده تا دشمنان نیز برای فروپاشی این نهاد بنیادی رسانه های دیداری و شنیداری خود را سرخط کنند.

به گزارش تنویر، تاکید اسلام، همبستگی خانواده در فرهنگ ایرانی و تهاجم دشمن بهانه ای شد تا گفتگویی داشته باشیم با مسئول مرکز خانواده سپاه فجر.

احسان الله خرمی با اشاره به نقش خانواده در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اظهار داشت: در زمان جنگ اگر مادر خانواده خوب فرزندانی را تربیت نمی کرد شاهد حضور جوانان در جبهه های حق علیه باطل نبودیم و یا اگر پدر خیالش از خانواده راحت نبود در صحنه رزم کم می آورد. امروز هم باید توجه و رسیدگی ویژه ای به خانواده ها داشته باشیم. باید طوری برنامه ریزی کنیم و توجه داشته باشیم که خانواده در مسائل مختلف در اوج باشد.

خرمی همچنین با اشاره به نحوه تشکیل مرکز فرهنگی خانواده در سپاه گفت: در راستای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به خانواده پاسداران و توجه و صیانت از خانواده آنها این سازمان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه حدود چهار سال است که در سپاه استان مرکز فرهنگی خانواده بصورت جدی کار خود را آغاز کرده گفت: از رئوس کارهای فرهنگی انجام شده در این مدت می توان به فعالیت های قرآنی، آموزش غیر حضوری احکام، برگزاری جلسات بصیرت افزایی و برگزاری کارگاههای آموزشی اشاره نمود.

مسئول مرکز فرهنگی خانواده سپاه فجر تشریح کرد: یکی از برنامه هایی که از چهار سال پیش آغاز شده فعالیت های قرآنی است. هر ساله مسابقاتی در رشته های ترتیل، صوت و لحن، حفظ جزء و کل قرآن که خاصه فرزندان و همسران پاسداران شاغل و بازنشسته است زیر نظر بیت القرآن امام علی(ع) قم به عنوان طرح قرآن در خانه برگزار می شود.در این طرح هر سال 5 جز از نظر مفاهیم کار می شود که امسال به جز 15 تا 20 رسیده ایم. طرح دیگری نیز در بین خانواده ها در حال اجرا است به نام «شمیم قرآن کودکان» که یک طرح 16 مرحله ای و برای سنین 6 تا 12 سال تعریف شده است.

وی ادامه داد: طرح دیگری که در مرکز فرهنگی خانواده در دو سال اخیر پیاده شده آموزش غیر حضوری احکام در خانواده است. که دو جلد کتابچه بین خانواده ها توضیح شد و محتوای آن مجموعه نظرات و فتوای مراجع تقلید مطرح نظام جمهوری اسلامی بود.

سرهنگ خرمی همچنین از برگزاری جلسات بصیرتی خبر داد و اضافه کرد: تقریبا هر سه ماه یک بار جلسات بصیرت افزایی برای همسران و فرزندان پاسداران با حضور اساتیدی از داخل و خارج استان و با موضوعات فرهنگی، سیاسی و تربیتی برگزار می شود.

مسئول مرکز فرهنگی خانواده سپاه فجر با اشاره به دغدغه های رهبر انقلاب در موضوع سبک زندگی اضافه کرد: در پاسخ به مطالبه رهبری سال گذشته کارگاههای آموزشی سبک زندگی اسلامی با موضوعاتی نظیر خانواده مهدوی، شناخت شیوه های تهاجم فرهنگی، خانواده نمونه اسلامی، جایگاه زن در خانواده اسلامی، شناخت ریشه های اختلاف خانوادگی برگزار شد. و امسال نیز کارگاههای با عنوان اقتصاد اسلامی، فرهنگ شهر نشینی، حقوق متداول همسر و فرزندان، اخلاق اسلامی، تغذیه و بهداشت برگزار خواهد شد.

خرمی ادامه داد: ترویج فرهنگ کتاب خوانی، ترویج فرهنگ نشاط و شادی و ورزش همگانی و برگزاری کلاس های خوشنویسی از دیگر برنامه های مرکز فرهنگی خانواده است.

وی در مورد چگونگی ترویج فرهنگ نشاط در بین خانواده ها اضافه کرد: گروهی با عنوان گروه «اندیشه ورزی» تشکیل شده که افراد علاقمند و کارشناس راههای ارتقا امید و نشاط را در بین خانواده ها بررسی می کنند. در این تیم از تجربه، دانش، منویات رهبری استفاده می شود.

احسان الله خرمی گفت: مجله آشنا از دیگر خروجی های مرکز فرهنگی خانواده سپاه فجر است که به دلیل بینشی که به مخاطبین می دهد توانسته است مورد استقبال خانواده ها قرار گیرد.

وی در پایان افزود: مرکز فرهنگی خانواده بر اساس مطالبات رهبری برنامه ریزی می کند. و هنوز خیلی کار داریم که به آنچه مد نظر رهبری است برسیم.ایشان مدتی پیش بحث افزایش جمعیت را مطرح کردند که این مرکز با دعوت از اساتید در مساجد محل به طرح این موضوع می پردازد.

انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: