کد خبر: ۴۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
آیت الله ایمانی در یادواره اولین روحانی شهید کشور:
هیچگاه در مقابل خلق خدا شکوه نداشت و از گرفتاری‌ها و سختی‌ها لب به شکایت نمی‌گشود و همیشه به خداوند متکی بود. دستش خالی بود اما قدرت ایمانی او را پر انرژی و پرقدرت قرار داده بود و در برخورد با دشمنان هیچ وحشتی نداشت و اگر ایمان نبود دچار وحشت می‌شد و وحشت وجود او را می‌گرفت
آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 24 مهر در یادواره نخستین شهید روحانی کشور که در شهرستان سپیدان برگزار شد، با یادآوری اینکه آن شهید نخستین روحانی شهید در عرصه دوران دفاع مقدس بود، افزود: شهید قنوتی، شهید ارزشمندی بود که در سابقه زندگی خود فرازها و فرودهایی دید اما هیچگاه از مسیر اصلی، الهی و ولایی انحراف پیدا کرد. از آن هنگامی که نوجوان بود با شهید سید مجتبی نواب صفوی همراه شد و ادامه راه را سر بر آستان امام عزیزش مقتدای بزرگش، پیشوا و مرجع عالیقدرش، امام راحل گذاشت.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه شهید قنوتی در دنیا بر قول ثابت، دفاع از آرمان ایستاد و به مقتدا و امامان خویش تأسی کرد، گفت: آن شهید بزرگوار صدقه شکر را از ائمه معصومین فراگرفت و راه را ادامه داد.

شهید قنوتی، مشعل فرا روی ملت ایران است

امام جمعه شیراز، شهید قنوتی را مشعلی فرا روی ملت، جوانان، روحانیت و اقشار مختلف مردم دانست و افزود: معمولاً در میان مجامع مختلف انسانی ملاک‌هایی برای ارزش‌گذاری انسان‌ها مطرح است که این ملاک‌ها و معیارها متفاوت است و مجموعه‌ای بر اساس باورها و برداشت‌ها ملاک و ملاکهایی را برای اعتبار بخشیدن به فرد یا افرادی انتخاب کرده است. اما آیا همه آن ملاک‌های جوامع بشری برای ارزش‌گذاری انسان‌ها قابل قبول و پذیرش است؟ آیا می‌‌توان تمام آن معیارها را به عنوان معیارهایی پسندیده و شایسته قبول کرد؟

وی ادامه داد: قطعاً جواب منفی است چون این معیارها بر اساس برداشت‌های جوامع مختلف انسانی تنظیم شده است و آن برداشت‌ها،‌ تمام برداشت‌های صحیح نیستند اما در جامعه اسلامی ما که همه انسان‌ها را در پیشگاه قانون مساوی می‌داند و همه را بدون استثنا شهروند درجه یک می‌شناسد، آیا برای ارزش‌گذاری میان انسان‌ها معیارهایی دارد یا معیارهایی ندارد؟ به عبارت دیگر تبعیض که در جامعه اسلامی نیست اما تفاوت هست این تفاوت بر اساس چه معیاری است و بر اساس چه میزانی انجام می‌گیرد؟

 تبیین معیارهای ارزش‌گذاری انسان‌ها بر طبق آیات قرآن

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه قرآن مجید این ملاک‌ها و معیارها را به ما داده است و ارزش‌گذاری انسان‌ها بر اساس این معیارها کاری صحیح و شایسته می‌داند، گفت: قرآن کریم معتقد است تبعیض نیست اما تفاوت میان انسان‌ها فراوان است.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معیارهای الهی برای ارزش‌گذاری انسان‌ها، نخستین معیار را ایمان و علم بر اساس آموزه‌های قرآن کریم دانست و گفت: دانش و دانایی و ایمان در کنار هم معیار برتری فرد و یا گروه‌های مختلف مسلمانان در جوامع اسلامی است.

وی افزود: در این رابطه قرآن مجید آیه‌ای دارد که با صراحت اعلام می‌کند که خدا به انسان‌های ایمان و عالم برتری و درجاتی نسبت به دیگران داده است. علم در کنار ایمان عامل برتری است و مقام خشیت را در میان بندگان راستین برای آرمان شایسته منحصر می‌کند و عالم شایسته در مقام خشیت حضرت حق قرار می‌گیرد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه علم و دانش برکات و آثار و فوایدی دارد، گفت: یکی از آن‌ها، خشیت از حضرت حق و دل خاشع در مقابل فرمان پروردگار عالم است و وقتی آیات خدا برای آن‌ها خوانده می‌شود، ایمان آنان مضاعف شده و ریشه‌دارتر و استوارتر می‌شود.

رئیس جامعه روحانیت شیراز، ملاک دوم ارزش‌گذاری انسان‌ها در جامعه اسلامی را مسئله تقوا و پرهیزگاری برشمرد و گفت: خویشتن‌داری، کشیک نفس کشیدن، مراقبت از خویشتن، داشتن و تمایلات درونی را در حد اعتدال نگه داشتن عالم دوم ارزش‌گذاری انسان‌هاست.

به گفته وی، ملاک سوم برای برتری بر دیگران در جامعه اسلامی، مسئله جهاد با مال و جان در راه خداست و جهاد عامل برتری دیگری برای انسان‌های مسلمان در جامعه اسلامی است.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به آیات سوره نساء عنوان کرد: طبق آیات این سوره مبارکه، در دائره مؤمنان، غایبان بدون عذر با مجاهدان هیچگاه برابر نیستند و آنانی که ایستاده‌اند و آنانی که نشسته‌اند و آنانی که قلمشان کار کرده و با قلمشان راه را روشن می‌کند و آنانی که قلم نمی‌زنند هیچگاه با هم برابر نیستند.

 شهید قنوتی دارای 4 عامل ایمان، علم، تقوا و جهاد برتری انسان‌ها بود

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس تأکید کرد: طبق آیات قرآن کریم 4 عامل ایمان، علم، تقوا و جهاد ملاک ارزش‌گذاری انسان‌ها هستند و می‌توانند انسان‌ها را به مقام‌های رفیع و بلندی برسانند که شهید قنوتی دارای این عامل بود.

وی خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در دوران دفاع مقدس چشمشان برای شناخت خداوند باز شد اما شهید قنوتی در قبل از دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی خدا را باور کرده بود و نشانه‌های فراوانی هم در این راه داشت و کسانی که با او محشور بودند این نشانه‌ها را اکنون می‌توانند مرور کنند.

آیت‌الله ایمانی اضافه کرد: آن شهید بزرگوار هیچگاه در مقابل خلق خدا شکوه نداشت و از گرفتاری‌ها و سختی‌ها لب به شکایت نمی‌گشود و همیشه به خداوند متکی بود. دستش خالی بود اما قدرت ایمانی او را پر انرژی و پرقدرت قرار داده بود و در برخورد با دشمنان هیچ وحشتی نداشت و اگر ایمان نبود دچار وحشت می‌شد و وحشت وجود او را می‌گرفت. زندان‌ها و ممنوع المنبر شدن او شاهد این معنا و جلسات خصوصی او بازگو کننده این واقعیت است.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه شهید قنوتی علم را با تمام وجود و ابعاد وجودی خود دریافته بود، گفت: علم و دانایی در وجود او  اثرگذاشته بود و انسانی که با او می‌نشست متوجه می‌شد که از یک وادی دیگری است.

رئیس ستاد اقامه نماز فارس خاطرنشان کرد: شهید بزرگواری که امروز این محفل به یاد او برگزار شده است تقوا و پاکدامنی داشت و به معنای واقعی کلمه دنیا برای او ارزشی نداشت، تعینات برای او مطرح نبود.

 برگزاری یادواره شهید قنوتی استمرار یابد

وی در ادامه با یادآوری اینکه این نخستین یادواره شهید قنوتی است، بر لزوم استمرار برگزاری این یادواره تأکید کرد و گفت: طبیعتاً مرحله بعد این یادواره باید در مرکز استان فارس و در شیراز انجام شود که مسئول ستاد یادواره 14 هزار و 600 شهید در دستور کار دارند و می خواهند در قم هم چنین برنامه‌ای به موقع خود اجرا کنند.

آیت‌الله ایمانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر شهدای استان فارس را نباید فراموش کرد اینان چراغ راه ما آن هستند، گفت: امروز قدرتها و دست‌های فراوانی به کار افتاده است که ما یاد شهدا را گم کرده و فراموش کنیم و د ر این راه تلاش‌ پیوسته‌ای دارند. اما یاد شهید، مطلب شهادت را نگه می‌دارد و شهید را پرورش می‌دهد و خواب ستمگران را به هم می‌زند .


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: