آخرین اخبار
کد خبر: ۴۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
انقلاب اسلامی با فراز و نشیب های زیادی در عرصه مسائل داخلی و خارجی روبرو بوده است. مشکلاتی که هر کدام در صورت مهار نشدن می توانست انقلاب را یا از پای درآورد یا از مسیر اصلیش خارج سازد.
به گزارش تنویر، انقلاب اسلامی  طی سه دهه­ ی گذشته با فراز و نشیب های زیادی در عرصه مسائل داخلی و خارجی روبرو بوده است. مشکلاتی که هر کدام در صورت مهار نشدن می توانست انقلاب را یا از پای درآورد یا از مسیر اصلیش خارج سازد. حال به بهانه ی فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی طی چند مطلب نگاهی گذرا خواهیم داشت به حوادث سه دهه ی اخیر که ایران اسلامی با عنایت خداوند، رهبری مدبرانه امام خمینی(ره) و حضور به موقع نیروهای مردمی پشت سر گذاشته است. در بدو شروع انقلاب غائله کردستان جرقه زد. عناصری با ایجاد کمیته های مختلف سعی داشتند کردستان را از ایران اسلامی جدا کنند. روزنامه اطلاعات در دوم اسفند1357 می‌نویسد: «افراد مسلح که خواهان خودمختاری هستند با تشکیل کمیته مشترک سربازان انقلاب و رزمندگان کرد، اداره امور پادگان‌های پیرانشهر و پسوه در نزدیکی مهاباد را به دست گرفتند.»

عناصر حزب بعث عراق و گروهک‌ها‌ی ضد انقلاب وابسته به بیگانگان مانند کومله، فداییان خلق و حزب دموکرات کردستان در تیر 58 و در حمله‌ای به سپاه مریوان، 17 نفر از پاسداران را به شهادت رساندند و در مرداد 58 به پاوه حمله و شهر را تصرف می کنند. در پی حوادث پاوه امام راحل طی فرمانی از مسئولین کشور خواست تا به غائله پاوه خاتم دهند. در بخشی از پیام امام خمینی آمده است «...به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم اگر با توپ‌ها و تانک‌ها و قوای مجهز تا 24 ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود، من همه را مسوول می‌دانم. من به عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش دستور می‌دهم که فوراً با تجهیز کامل عازم منطقه شوند و به تمام ارتش و ژاندارمری دستور می‌دهم که بی‌انتظار دستور دیگر و بدون فوت وقت با تمام تجهیزات به سوی پاوه حرکت کنند و به دولت دستور می‌دهم وسایل حرکت پاسداران را فوراً فراهم کنند، تا دستور ثانوی، من مسوول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی می‌دانم و در صورتی که تخلف از این دستور نماید، با آنان عمل انقلابی می‌کنم...»  شهید چمران شور شعف نیروهای نظامی پس از رسیدن پیام امام را چنین بیان می کند«صبح 27/5/58 بر بالای دیوار خانه پاسداران ایستاده بودم و به شهر می نگریستم و گلوله از هر طرف می بارید یکباره صدای الله اکبر سربازان شنیده شد گفتم مگر چه خبر است.؟ گفتند امام خمینی اعلامیه ای  صادر  کرده است اعلامیه ای تاریخی  که اساس بزرگترین تحولات  انقلابی  کشور به شمار می رود اما معجزه ای رخ داد آنچنان کوبنده که برای هیچکس قابل تصور نبود فرمان امام صادر شد کوه ها و دره ها و دشت ها می لرزیدند  نیروهای دشمن از هر سو پا به فرار گذاشتند و تپه بالای ژاندارمری  تنها با یک شهید به تصرف در آمد و بدین ترتیب در کمترین زمان شهر آزاد گردید»

بعد از پیام امام خمینی(ره) با همت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و حضور مردم شهرهای مریوان، بسطام، بانه سردشت، مهاباد، بوکان و سقز، آزاد و سران حزب دموکرات و کومله به عراق فرار کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: