کد خبر: ۵۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
بزرگداشت روز نیروی هوایی/1
...گل‌هایی توسط مردم روی لوله تفنگ نظامی ها گذاشته می‌شد تا اینکه نیروی هوایی پیشتاز دیگر نیروهای ارتش شد و در روز 19 بهمن به دیدار رهبر انقلاب رفت و همبستگی و همراهی خود را با انقلاب به صراحت اعلام کرد...
همزمان با روزهای پیش از پیروزی انقلاب و به خصوص بعد از رفتن محمدرضا پهلوی، پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) برای همه محرز بود و دیگر هر کسی در هر جای این کشور بود سعی می‌کرد خود را به خیل این مردمان انقلابی برساند.

ارتش نیز کم کم سلاح را با سیاستی که امام خمینی(ره) به کار بستند از روی مردم برداشت و ملت با شعار «برادر ارتشی چرا برادر کشی» و یا ارتش برادر ماست سعی می‌کردند دل مردان نظامی را که خود نیز آماده بودند با انقلاب همراه کنند. گل‌هایی توسط مردم روی لوله تفنگ نظامی ها گذاشته می‌شد تا اینکه نیروی هوایی پیشتاز دیگر نیروهای ارتش شد و در روز 19 بهمن به دیدار رهبر انقلاب رفت و همبستگی و همراهی خود را با انقلاب به صراحت اعلام کرد.

به مناسبت این دیدار در این ویژه نامه یادی خواهیم کرد از شهید عباس دوران:


*شهیدی که با خون خود اعلام کرد هیچ وقت بغداد امن نیست

سخن از عشق است و عاشقی، سرداری از سرداران اسلام، شهید سرلشکر خلبان عباس دوران، شهیدی که همیشه داوطلب انجام ماموریت های برون مرزی بود. شهید دوران در هفتم آذرماه سال 1359  در یک عملیات متحورانه دو ناوچه از نیروی دریایی بعثی را در حوالی اسکله الامیه و البکر غرق می کند، چنانچه که می گفتند و به اثبات هم رسیده است نیروی دریایی عراق را سرهنگ خلبان دوران و سرهنگ خلبان خلعتبری به نابودی کشاندند.

آخرین پرواز شهید دوران، پرواز حماسی ایشان برای قلب بغداد بود، پروازی که گفته بودند در آن  برگشتی وجود ندارد. در سال ۱۳۶۱ که جنگ تحمیلی هر روز شعله ور تر می شد صدام رئیس دولت بعث عراق برای مانور سیاسی از برگزاری کنفرانس سران غیر متعهدها در بغداد سخن می گفت او از مدت ها قبل به کمک استکبار جهانی بغداد را به زعم خود به دژ نفوذ ناپذیری تبدیل کرده بود و ادعا می کرد که خلبانان ایرانی را یارای پرواز بر روی این شهر آهنی نیست.

برای جلوگیری از تشکیل این کنفرانس، سرلشکر خلبان عباس دوران در تاریخ سی تیر ماه ۱۳۶۱ ماموریت می یابد تا پایتخت عراق را نا امن و یک بار دیگر قدرت اسلام را به نمایش بگذارد.

شهید دوران که در تمامی ماموریت ها به همرزمانش تاکید می کرد که در صورت مورد اصابت قرار گرفتن هواپیما به تنهایی به بیرون از هواپیما بپرند و هیچ وقت به بیرون پریدنش حساب نکنند، در آن پرواز شهادت طلبانه نیز پس از آنکه ماموریت اولیه اش که بمباران پالایشگاه بغداد بود، مورد اصابت قرار می گیرد و در عین حالی که قادر به بیرون پریدن از هواپیما بود، به خلبان دومش دستور می دهد که شما می توانید از هواپیما خارج شوید. توپخانه ها و موشک های پدافندی بی وقفه هواپیمای عباس را زیر رگبار گرفته ولی همچنان مردانه می تازد، صاعقه وار خروشیده و خواب را بر صدامیان حرام کرده و سران بعث را به وحشت می اندازد

وی که در ماموریت قبلی خود تمامی بمب ها، موشک ها و تسلیحاتش را بر روی هدف خالی کرده بود، خودش را با هواپیما به ساختمان اجلاس می کوبد تا اجلاس برگزار نشود. خبرگزاری های سراسر دنیا به سرعت و با ناباوری حمله شجاعانه خلبان ایرانی به بغداد را که اهمیت فوق العاده ای داشت گزارش کردند. و در تهایت عباس حماسه ای آفرید که تاریخ ایران زمین برای ثبت آن مباهات می کند.

*غم خوار دیگران

ازکودکی غم خوار دیگران بود وهرچه داشت با دیگران شریک می شد. دوره راهنمایی بود. از من خواست تا برای حل مشکل یکی از دوستانش که می خواست ترک تحصیل کند، با او همراه شوم. در راه که قدم می زدیم چشم عباس  به پیرمرد دست فروشی افتاد که مقداری سیب زمینی برای فروش روی زمین ریخته بود، اما کسی از او چیزی نمی خرید. دیدم عباس ایستاد و وبه پیرمرد سیب زمینی هایی که جلویش ریخته شده بود نگاه می کند.گفتم:« عباس مگه عجله نداشتی؟»
با حیرت گفت: «بابا نگاه کن همه مشتری دارن جز این پیرمرد!
صبرکن چند کیلو سیب زمینی بخرم، بعد بریم.»
رفت وپنج کیلوسیب زمینی از آن پیرمرد بی نوا خرید. گفتم: «بابا ما به این همه سیب زمینی که نیاز نداریم!»
خندید و گفت: «اشکال نداره،چند کیلو رو می دیم خونه دوستم باقی رو می بریم خونه!»

شهید عباس دوران متولد1329 در شیراز است که در تاریخ 1361/4/30 در بغداد به شهادت رسیده است.
منبع: کتاب پرنده و آتش- بهمن پگاه راد

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: