آخرین اخبار
کد خبر: ۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۳
بسیاری از مردم در طول تعطیلات نوروزی به مناطق علمیاتی جنوب ، غرب و شمالغرب کشور سفر می کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد سفر به این مناطق آشنا کنیم.

بسیاری از مردم در طول تعطیلات نوروزی به مناطق علمیاتی جنوب ، غرب و شمالغرب کشور سفر می کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد سفر به این مناطق آشنا کنیم.

- فرقی نمی‌کند با چه وسیله‌ای عازم هستید؛ اتوبوس،هواپیما،قطار یا اتومبیل شخصی ، حتی الامکان چمدان‌هایتان را سبک ببندید. یک دست لباس کافی است ،آنجا خیلی نیازی نمی‌بینید که تیپ خودتان را عوض کنید زیرا تقریباً همه جا خاک است.

- برای سرمای اراک و خرم‌آباد و دوکوهه فقط یک کاپشن یا ژاکت کافی است لباس گرم همراه خود نبرید.

- حتماً چند عدد کنسرو و غذای آماده همراه خود بردارید. هر چقدر هم که برنامه‌ریزی سفرتان دقیق و منظم باشد ممکن است یکی دو وعده را مجبور شوید در ماشین میل کنید.

- چون موضوع نان مهم و حیاتی است حتماً چند عدد نان همراه خود بردارید. به هرحال شما مسافرتعطیلات نوروزی هستید انتظار نداشته باشید تنور همه نانوایی ها در روزهای تعطیل داغ باشد.

- فراموش نشود که در این سفر بیشتر از هرجای دیگری نیاز به چادر مسافرتی پیدا خواهید کرد.

- مراقب تمام شدن سوخت خود باشید. جایگاه‌های ‌C.N.G را شناسایی کنید تا خدایی نکرده در جاده بدون سوخت نمانید.

- یادتان باشد دستگاه خودپرداز در مناطق تقریباً نایاب است.

- به محض ورود به استان خوزستان از چادرهای پلیس راه نقشه مناطق عملیاتی را تهیه کنید. از روی نقشه طول مسیررا می توانید حساب کنید و زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزنید.

- اگر عزمتان را جزم کردید که کل مناطق را بازدید کنید مسافرتتان دو هفته‌ای طول می‌کشد ولی ما توصیه می‌کنیم برای این‌که زیاد خسته نشوید چندتا از مناطق مهم مثل فتح‌المبین، فکه، طلائیه، هویزه، اروند و شلمچه را در اولویت اول بگذارید و بقیه مکان‌ها مثل بستان،سوسنگرد ،چزابه،شرهانی جزیره مینو،دهلاویه،بیمارستان‌های صحرایی، پادگان گلف،سایت 4و5، موزه خرمشهر و مزارهای علی‌بن‌مهزیار، دانیال نبی(س) و سبزقبا را در اولویت دوم و سوم بگذارید تا اگر خسته نبودید و وقت کردید به این مکان‌ها بروید. در عین حال حتی اگر فقط شش مکانی که اولویت اول بودند را انتخاب کنید تقریباً مناطق شاخص و مهم عملیاتی را بازدید کردید.

- اگر زمان سفرتان کوتاه است و وقتتان کم این توضیح می تواند به شما کمک کند . منطقه عملیاتی شلمچه و طلائیه منهای حال و هوا ،تقریباً شبیه هم است ولی اگر دوست دارید بر روی رمل‌های گرم قدم بزنید فکه را از لیست بازدیدتان حذف نکنید.هویزه غیر از اینکه مزار شهدای عملیات هویزه است می تواند محل استراحت مناسبی حتی در شب برای شما و همراهانتان باشد. اروندکنار نزدیکترین منطقه به مرز است. کنار رود که بایستید می‌توانید گنبد مسجد فاو را در عراق روبروی خود ببینید. دیگر انتخاب با خودتان است!

- شما برای تعیین محل استقرار دو راه دارید یکی اینکه مکان ثابتی را برای استراحت شب انتخاب کنید، دیگر این‌که طبق برنامه‌ریزی بازدید مناطق شب را هرکجا رسیدید در نزدیک‌ترین شهر مستقر شوید. پیشنهاد ما برای کمتر تلف شدن وقت انتخاب راه دوم است.

- اشتباه نکنید! امکان ندارد که شما بتوانید شب را در بیابان یا منطقه عملیاتی صبح کنید. پس برنامه خود را طوری تنظیم کنید که شب در هویزه،خرمشهر،دوکوهه، شوش، دزفول باشید.

- فرمانداری هر شهر محلی را برای برپایی چادر مسافرتی شما در نظر گرفته ولی اگر خوابیدن در چادر را مناسب نمی‌بینید می‌توانید به این مکان‌ها سری بزنید

- این را باید بدانید که مناطق عملیاتی که در مرز قرار دارند مثل فکه و شلمچه و طلائیه، به دلیل تأمین امنیت مسافران حداکثر تا نماز مغرب و عشا پذیرای زائران هستند.

- برای اینکه از بازدید مناطق جا نمانید باید صبح‌ها ساعت 7 قید خواب را بزنید و حرکت کنید. فکر خواب بعد از ناهار را هم از سرتان بیرون کنید.

- امسال ستاد مرکزی راهیان نور برای اولین بارسامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که مسافرین چند روز قبل از حرکت می‌توانند از طریق سایت‌ rahiyannoor.ir و شماره09126540865در این سامانه ثبت‌نام کنند و حداقل یک روز و حداکثر سه روز اختیار سفر خود را به این ستاد بدهند. از خدمات ستاد به زائران اهدا بسته‌های فرهنگی مناسب با خانواده و در اختیار گذاشتن راوی در مناطق و همچنین غرفه برای کودکان و غرفه محصولات فرهنگی می‌باشد.همچنین درشهرهای شوش، خرمشهر و هویزه مکان‌های برای اسکان زائران در نظر گرفته شده است.

- اگر مایل بودید خودتان به سفر ادامه بدهید دو مسیر را پیشنهاد می‌کنیم.

مسیر اول

روز اول: مبدا---- دوکوهه --- اندیمشک---- شوش

روز دوم: فتح‌المبین---- فکه--- هویزه

روز سوم: طلائیه---- شلمچه---- اروندکنار---- خرمشهر(احتمالاً ناهار را باید خرمشهر میل کنید)

روز چهارم: اهواز---- شوش--- دوکوهه---- مبدأ

مسیر دوم

روز اول: مبدأ---- دوکوهه---- اندیمشک---دزفول

روز دوم: اهواز---اروندکنار---شلمچه---- خرمشهر

روز سوم: طلائیه---- فکه---شوش

4- فتح‌المبین---- شوش--- دوکوهه--- مبدأ

- برای تهیه سوغات می‌توانید به بازار محلی خرمشهر و دزفول سری بزنید. انواع و اقسام خرما را می‌توانید از آنجا تهیه کنید.دزفول هم ارده و شیره خرما و نان محلی خوبی دارد.

- به دلیل فشرده بودن زمان بازدید مطمئن باشید از یاد می برید که چه مکان‌هایی را بازدید کردید برای جلوگیری از فراموشی یک دفترچه یادداشت کوچک می تواند به شما کمک کند.

 

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر: