آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
روایت کوچه‌های بی پلاک در کازرون‌
روایت کوچه‌های بی پلاک در کازرون‌:وقتی یاد و خاطره شهدا زنده می‌شود.
ششمین نمایشگاه بزرگ‌ کوچه های بی پلاک کازرون با محوریت محور مقاومت شهدا در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و سیره اهل بیت در کازرون برگزار شد.
روایت کوچه‌های بی پلاک در کازرون‌/ وقتی یاد و خاطره شهدا زنده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، همزمان با اغاز دهه عاشورا  گوشه ای از شهر کازرون مزین به چراغ های روشن‌مکان مقدسی است که توجه هر عابری را به خود جلب می کند ‌تا مهمان کوچه پس کوچه هایش شود،کوچه هایی که یاداور حکایت روزهای دور دوران زندگی است.

روزهای دوری که اینجا هر لحظه نزدیک‌تر می شود،  با ورود به این‌محله گویی زمان‌ به عقب بازگشته و تاریخ  دوباره تکرار شده است.

کمیته خادم‌ الشهدای شهرستان کازرون در راستای زنده نگه داشتن نام و یاد خاطره شهدا و آشنایی با سیره اهل بیت علیهم‌السلام‌ اقدام‌ به برپایی ششمین نمایشگاه بزرگ‌ کوچه های بی پلاک به وسعت شش هزار مترمربع کرده است.

این‌ نمایشگاه شامل ۲۷ غرفه است که با محوریت مقاومت، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم،  شهدای مدافع سلامت و شهید لیله القدر، امام‌ جمعه فقید شهر کازرون است.

سیر تاریخی اهل بیت شامل غرفه های واقعه غدیر، حدیث دوات و قلم ،سقیفه، کتابت قران‌، کوچه های بنی هاشم، بیت الزهرا، بیت الحسن، بیت الحزائن، قبرستان‌ بقیع، بازسازی پیاده روی اربعین، حادثه عاشورا و خرابه های شام‌ است که در انتها به غرفه مهدویت ختم می شود.

این‌ نمایشگاه با همکاری حوزه مقاومت بسیح امام‌علی (ع )، دفتر امام‌جمعه، صندوق قرض الحسنه علی ابن ابیطالب و واحد فرهنگی دانشگاه ازاد اسلامی برپا شده است که حاصل تلاش دو  ماهه تیم‌ ۵۰‌ نفری خادم‌ الشهدای شهرستان کازرون‌ می باشد.

برای تهیه گزارش و گفتگوی اختصاصی با مسوول بر گزاری این‌نمایشگاه به آنجا می روم‌.

بازیار، مسئول برگزاری این‌ نمایشگاه، با شور و شوق فراوان در جهت هر چه بهتر برگزار شدن‌ نمایشگاه و ارائه خدمات از انجام هر کاری در این‌ مکان‌ دریغ نمی کند.

او از استقبال بی نظیر بازدیدکنندگان‌ گفت و عنوان‌ کرد: بی شک زنده نگه داشتن یاد شهداء و ادامه دادن‌ مسیر راهشان‌ و همچنین آشنایی با سیره اهل بیت و یاداوری حماسه ها و اتفاقات پند اموز ماندگار برای خودمان‌ و نسل های آینده تاثیرخوب و مثبتی در زندگی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: با گذشت دهه عاشورا هنوز با استقبال قابل قبولی از طرف مردم‌ مواجهیم‌ که قطعا  باعث دلگرمی ما است و بازدید از این نمایشگاه در فضای باز و با رعایت تمام‌ پروتکل های بهداشتی ادامه دارد.

سلام‌ بر شهید!  یتیم‌ترین، اما در عین‌حال سر بلند ترین‌ واژه ای که می شناسم

ابتدای ورود به این‌ مکان تندیس تصویر شهیدی بنام است که ماه رمضان را برای این شهر به گونه ای به تصویر کشید که مظلومیت امام‌علی (ع ) به بهترین نحو قابل لمس و باور باشد.

شهید لیله القدر حجه الاسلام‌ و المسلمین‌ حاج محمد خرسند مرد بزرگ‌اندیش و ارزشمندی که قلبش برای ابادی و ابادانی شهرستان کازرون و مردمانش می تپید. امام‌ جمعه ای که از محبوبیت خاصی در بین‌ مردم شهرستان برخوردار  بود.

این شهید والامقام‌ با نام‌نیک در مسیر  پاک‌ و مقدسی که قرار داشت الگوی خوبی است برای جوانان این‌مرز و بوم‌ کهه غیرت و با تعصب که خدمت صادقانه را سرلوحه کار خود جهت پیشرفت و سربلندی این سرزمین قرار داده اند.

کمی ان طرف تر چشمانی آشنا گویی زنده روبرویم ایستاده است ، او  با اقتدار همیشگی و وجود پر مهرش با ما سخن‌می گوید

آنکه جاودانه شد به عشق، شهیدی که  در دل تک‌تک هر  ایرانی جایگاهی دارد به وسعت تمام‌ هستی. بزرگمرد ایرانی جاودان‌ در تاریخ  که از او به عنوان سردار دلها یاد می کنند.

کسی که سردر خانه ابدی اش به نام‌ سرباز مزین است. سرباز باوفای وطن که نه تنها در تصورات ذهنی بلکه در عقاید باطنی و روح و روان‌همه جایگاه مقدسی دارد، جایگاهی به وسعت‌ مسیر مقدسی که تا  نهایت بودن پیمود.

افرادی که رو به روی تصویر این شهید ایستاده اند را می بینم‌که همه از گوشه چشمانشان‌ اشکی به وسعت بی کرانه های دلتنگی سرازیر است. احساس می کنم‌ گوشه ای از قلبم‌ درد می کند به راستی جقدر جای او خالی است و چقدر دلتنگش هستیم.

کودکان‌ گریه می کنند، وقتی از انها می پرسم‌ چرا گریه می کنید؟ می گویند:  دلملن برای سردار تنگ شده است. کمی جلوتر صحنه ای است که تمام‌ِ غیرت، عزت و غرور ایرانی را به بهترین‌ نحو  به تصویر کشیده  است.

صحنه ای که اگر سالهای سال در مورد آن سخن بگوییم‌ کم است.

نقطه ای از  پرگار وسیع  ۸ سال دفاع  مقدس،  رشادت ها،  جانفشانی ها و مجاهدت کبوتران عاشق آسمان عشق، انانکه با لبیک به دستور خدا و کتاب اسمانی  دین  اسلام‌ از دنیا و زرق و برق آن‌ گذشتند تا ازاده و جاودان‌  بمانند.

حال و هوای این‌ محله بسیار عجیب است  انطرف تر بوی غربت  می آید، بوی دلتنگی، حس تنهایی، حسی عجیب که هر کسی به خودش می گوید:  ای کاش  زمان به عقب بر می گشت تا در  کنارشان  بودم‌. در کنار اهل بیت علیهم‌السلام که تنهایی اشان را قسمت کنم.

اینجا خرابه های شام‌ است. صدای ناله های جانگداز  و جگرسوزی  به گوش می رسد. دلتنگی و صدای گریه های کودکانه رقیه معصوم‌ با تشتی که سر بریده پدر در آن‌ است خاموش می شود و از حال می رود

نخل هایی که سکوت کرده اند و چاه هایی که گویی سالهاست خشکیده اند.از کوچه ها که بگذریم آنسوتر واقعه عاشوراست. میدان‌ جنگ در دشت کربلا با جنازه های تیر خورده و آنسوتر بهت و حیرت و آه و ناله ‌های زنان، دخترکان‌ و کودکان معصوم‌، مظلوم‌  و بی پناه و گهواره ای ان‌ دور دست ها  که چقدر حرف برای گفتن دارد.

صبوری  زینب دل شکسته که باید نزد برادر زاده هایش دوام بیاورد. دیدن این‌ صحنه ها بغضی است سنگین و طاقت فرسا  که  مهمان‌  دل هر عابر و بیننده ای است که در مقابل مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام احساس حقارت می کند و با خودشان می گوید ای کاش ما هم‌ بودیم‌ تا یاریشان می کردیم‌.

تیزی پیکان تیرها حکایت  از حقارت ظالمان دارد و خون های  پاک جاری شده بر زمین  از جاودانه شدن می گویند. به راستی چقدر خوب جاودان شدند و جاودانه ماندند.

حماسه عاشورا  و صحنه کربلا اینجا  هنرمندانه  به  تصویر کشیده  شده است و بازدید کنندگان دقیق تر و با عشق و علاقه  بیشتر می بینند.

گوشه هایی از  این نمایشگاه  به دیگر حکایت های ماندگار تاریخ نیز اشاره داشته و به  تصویر کشیده است. واقعه غدیر خم‌ که پیامبر اسلام‌ دینش را بر مسلمین‌ کامل می کند.

با خودم‌  میگویم‌:  این‌ نمایشگاه چقدر کامل  است و چیزی از قلم‌ نیفتاده است.

مقایسه  شهدای دفاع  از حرم‌ در کنار شهیدان‌ دفاع مقدس و شهدای کربلا به هدف مشترکی می رسد و چقدر  چیدمان و ارتباط  زیبا یی است که هر  ببینده  به راحتی می تواند با آن  ارتباط  بر قرار کند و هدف  مشترک‌  این تصاویر را بفهمد.

نسیم‌ خنکی می وزد و پرچم‌های برافراشته در اسمان این‌ محله حکایت ها  دارد و با من سخن‌ می گوید. در راه برگشت و خروجم  به اخرین پرچم‌هایی که بر سردر خروجی  این‌ محله است می نگرم که می گویند:  به پایان‌ می رسد دفتر، حکایت همچنان‌  باقی  است.

جاودان  باد  یاد و خاطره  همه شهدا و گرامی  باد  تک‌تک‌ خاطراتی که در تاریخ  نطقه عطفند برای من،  تو فرزندانمان و آیندگانی که می ایند و می روند و  تاریخ  از انها  خواهد گفت‌.

نام:
ایمیل:
* نظر: