آخرین اخبار
کد خبر: ۱۳۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
توسط بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه کازرون انجام شد:
هم اندیشی تخصصی در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه به همت بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه کازرون برگزار شد.
 مهندس محمدجعفر شفیعی مدیر بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه کازرون با گرامیداشت نام و یاد شهدای عظیم الشان دولت بویژه شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: امروزه کارآمدی کشورهای توسعه یافته ناشی از تولید دانش و استفاده آن در صنعت است که به کشورها مزیت رقابتی می‌دهد.

وی برقراری و تقویت روابط بین دانشگاه و صنعت را امری ضروری دانست و افزود: دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب ترقی و پیشرفت خواهد شد.

مهندس شفیعی با بیان اینکه همکاری و ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از عوامل شتاب دهنده و توسعه فعالیت های پژوهشی شرکت های تولیدی و صنعتی محسوب می شوند، خاطر نشان کرد: امروز فاصله قابل توجهی بین پتانسیل ها و ظرفیت های جامعه علمی با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود.

مدیر بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه کازرون با اشاره به اینکه دانشگاه و صنعت به عنوان دو مؤلفه اصلي اثرگذار در فرآيند توسعه پايدار مي‌توانند در صورت ايفاي نقش فعال، بنيان هاي اساسي توسعه ملي را عملیاتی نمایند، تصریح کرد: متاسفانه پیوند میان‌ دو بخش‌ علوم‌ و فناوری‌ با دانشگاه‌ و صنعت‌ ضعیف‌ و ناپایدار است‌ و کمتر محصول‌ تولیدی‌ را می‌توانیم پیدا کنیم که‌ از فرایند تحقیق‌ و توسعه‌ بدست‌ آمده‌ باشد.

مهندس شفیعی یکی از عوامل مهم در عدم شکل گیری ارتباط سیستمی صنعت و دانشگاه را عدم طراحی مناسب ابزارهای سیاستی دانست که از یک طرف قابلیت تحقیق و توسعه و کسب فناوری در شرکت‌ها را بالا ببرد و از طرف دیگر دانشگاه‌ها را تشویق به برطرف کردن نیاز صنعت کند.

 

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته، ارتباط مستمر و پویای صنعت و دانشگاه سیکل مثبتی را به وجود آورده که از طریق آن، این دو نهاد به توسعه و رشد همدیگر کمک می کنند، ولی در کشورهای توسعه نیافته این ارتباط وجود ندارد و دانشگاه به طور عمده به انتقال دانش به دانشجویان می پردازد و صنعت هم کار خودش را انجام می دهد.

گفتنی است در این نشست راهکارهایی برای بهبود ارتباط و همکاری بین دانشگاه و صنعت مطرح شد و در نشست های بعدی نیز بررسی موارد خاص و اولویت‌های صنعت ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: