کد خبر: ۶۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
مهندس حاج محمد امیری راوی دفاع مقدس:
بايد در بيان هركدام از سيره شهدا ،روايت را طوري بيان نكرد كه مخاطب به اين نتيجه برسد كه رسيدن به اين مرحله از زندگي شهيد امكان پذير نخواهد بود.

به گزارش کنگره سرداران و15هزار شهید استان فارس، جناب آقای مهندس محمد امیری راوی دفاع مقدس،در دروه تربیت راوی طاها در جمع بسیجیان اقشار: فرهنگیان، اساتید، طلاب و مداحان موضوع کلاس خود را با عنوان سیره شهدا مطرح کرد.


محمد امیری به این نکته اشاره کرد:متاسفانه چیزی که در جامعه ما به آن توجه نمی شود سیره شهدا است.

وی افزود: در لغتنامه فارسي دهخدا ، سيره به معناي .رفتار، سیرت،منش،هنجارمیباشد. راه رسيدن به يك جامعه ی پويا و با نشاط و معنوي الگو قرار دادن سيره ی اخلاقي ، شهدا است كه با يك نگاهي عميق به زندگي شهدای گرانقدر ، به اين نتيجه خواهيم رسيد.

محمد امیری در مورد سخنوري و روايت بدون علم و سند به بیان حدیثی از امیرالمومنین پرداخت: قال علی (علیه السلام) لا تقل مالاتعلم فتتهم باخبارک بما تعلم.(46) درباره چیزی که از آن علم و اطلاع نداری، سخن مگوی.زیرا، این کار موجب می‏شود که در سایر گفته‏ هایت متهم شوی و شنوندگان در صحت و اصالت دیگر سخنانت، که از روی علم گفته‏ای، شک وتردیدنمایند

امیری به این نکته اشاره کرد که،راوی نباید بدون مطالعه راویت گری کند و باید بداند راویت خود را چگونه واز کجا شروع کند،روای اگر علم به جامعه نداشته باشدنمی تواند کاری بکند.

محمد امیری یادگار 8سال دفاع مقدس ،سيره شهدا را در چند بند بررسي كرد:1-تقوی 2-اخلاق 3-دیانت 4- سیاست 5-شجاعت.

وی تاکید کرد: بيان معنويات شهدا و اينكه شهدا مرداني متواضع و با تقويي بودن بسيار مهم هست. اما بايد در بيان هركدام از سيره شهدا ،روايت را طوري بيان نكرد كه مخاطب به اين نتيجه برسد كه رسيدن به اين مرحله از زندگي شهيد امكان پذير نخواهد بود.

وی افزود:متاسفانه در جامعه ی كنوني بي ادبي نسبت به والدین یکی از ناهنجاریها ومعضلات اخلاقی جوانان شده.برخورد های ناشایست وبی ادبانه نسبت به والدین وبزرگترها ودوستان ودر کل نوع برخورد نسبت به دیگر افراد جامعه یکی از معضلات هست واگر جوان بداند وبفهمد که این بی ادبی او موجب افسردگی وسردرگمی در زندگی شده بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد:در جامعه كنوني دستان و قلمهايي و افكاري هستند كه رزمندگان و شهدا را آدمهايي با ظرفيتهاي پائين علمي و بيسواد معرفي ميكنند كه آخرين تهت و افتراه همين ورود 175 غواص شهيد بود كه علت شهادت اين شهدا را نابخردي و بي برنامگي و عدم توانايي طرح هاي عملياتي فرماندهان معرفي كردن، لذا معرفي شاخصه هاي علمي و معرفي كليدي شهدا و توصيف سطح علمي شهدا و استفاده از پيش بندهاي شغلي آنها . مثل شهيد روحاني ، معلم ، مهندس . يا شهيد دكتر...فلاني بسيار مهم است شهيدان مهدي .كمال وجمال ظل انوار كه هر سه از مهندسين اين مملكت بودند كه هم از نظر پايه هاي علمي و هم تقوي الگو هستند...

محمدامیری یادگار8سال دفاع مقدس درمورد سيرهء شهدا در خوشرويي ، نشاط،و شوخ طبعي چنین گفت: بعضاٌ ما راويها در مراسمها بيشتر به بيان خاطرات حزن انگيز كه موجب گرفتن اشك از چشمان مخاطب ميشود استاديم.

اما خيلي از ما ... از بيان موثر خاطراتي كه موجب خنده مخاطبين ميشود غافل شديم. و يا شايد در بيان چنين خاطراتي هنوز خبره نشده ايم. با توجه به اينكه جنگ به خودي خود از نامش مشخصه ، نفرت و كينه و خون و خرابي و آوارگي و فراق و دوري و جدايي رو به همراه دارد.

محمد امیری راوی دفاع مقدس بیان کرد:شهادت سفره ای بود که هر کس از آن تناول کرد آسمانی شد.

محمد امیری راوی دفاع مقدس خاطرنشان کرد:عدم غلو كردن در معرفي شهدا و ذكر خاطرات و اميد واهي دادن به جوانها بعضا نتیجه برعکس دارد.

مثال: گفتن اینکه اگر بري سر قبر فلان شهيد شك نكن كه بي جواب نخواهي ماند و قطعاً حاجت روا خواهي شد.
رواي حق نداره اينچنين ابتدا با احساسات مخاطب و جوانها بازي كنه و اميد واهي بده ، مگر ما نعوذ بالله خدا هستيم.
لذا بايد مواظب باشيد بازكردن گره از مشكلات مردم . فقط ،صلاح خداوند هست. و اصلا اين نوعي كفرهست كه برو بالاسر فلان شهيد شك نكن نتيجه ميگيري..اگر رفت و كارش نشد چي؟؟؟؟

/224224

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: