کد خبر: ۶۴۴۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
سیدرضا متولی راوی دفاع مقدس:
نسل امروز برخلاف آن چه عده ای می پندارند، از گذشته خود بیگانه نیست. این نسل تداوم نسل گذشته است و همچون همه نسلهای تاریخ ایران زمین ، به گذشته پرافتخار خود می بالد.

به گزارش کنگره سرداران و15هزار شهید استان فارس  ،جناب آقای سیدرضا متولی راوی دفاع مقدس،در دروه تربیت راوی طاها در جمع بسیجیان اقشار: فرهنگیان، اساتید، طلاب و مداحان موضوع کلاس خود را با عنوان آشنایی با راهیان نور عنوان کرد .

وی خاطرنشان کرد:مهمترین پاتک در مقابل جنگ نرم دشمن ، امروزه ، عملیات بزرگ راهیان نور است .

متولی به سابقه راهیان نور اشاره کرد:راهیان نور ازسال 61 تا76: سابقه راهیان نور به همان سالهای ابتدایی جنگ بازمی گردد. پس از آزادسازی اولین سرزمین های اشغالی در شمال خوزستان ، از سال 1361 ، عده ای به بازدید از جبهه های جنگ شتافتند. بیشتر این مسافران ، خانواده های شهدا به شمار می رفتند. این سفرها هیچ گاه در زمان جنگ دامنه گسترده ای نیافت. چرا که مراقبت از جان بازدیدکنندگان در بیشتر جبهه های جنگ ، کاری دشوار و شاید محال بود. تنها رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ بودند که هرازگاهی با سماجت ، محدودیت های تردد در این مناطق را نادیده گرفته و به بازدید جبهه های جنگ می رفتند.

ازسال76 تا78:این کاروان ها بعد از پایان دفاع مقدس، بصورت گروه‌های مردمی خود جوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز ، ایام محرم و... کارون‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی ، سامان می‌دادند و محل‌هایی نظیر مناطق فعلی ، شلمچه، اروندکنار وفتح المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت. این روند تا سال 1378ادامه پیدا کرد.

ازسال 78تا84: در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ رهبری، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ماموریت خود را از سر گرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد.

ازسال 84 تاکنون: از سال 84 تا کنون اعزام ها به صورت مرتب ومنظم صورت پذیرفته و درقالب بسیج دانش آموزی ، دانشجویی ، محلات و سایر اقشار مردم قرار داشته است.

وی علل استقبال جوانان از سفر راهیان نور را این گونه بیان کرد: در فرهنگ ایرانی اسلامی ما ، همواره نسلهای گذشته نشانه هایی را که برایشان ارزش معنوی داشته است ، حفظ کرده اند. در عالم رمز و رازی هست که ماندگاری این اماکن را تضمین می کند.

حرم حضرت سیدالشهدا (ع) بارها تخریب شد ؛ اما اکنون در قرن بیست و یکم بزرگترین تجمع انسانی پس از حج ، روز عاشورا در کربلاست. سرزمین های دفاع مظلومانه ما در مقابل ارتش بعثی عراق نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

پس عجیب نیست وقتی که می بینیم هر سال صدها هزار جوان نسل امروز ، آنها که چه بسا پس از پایان جنگ متولد شده اند ، کوله بار سفر برمی بندند و در بهترین ایام سال تعطیلات نوروز قدم در این اماکن ماندگار می گذارند و چند روزی در حال و هوای روزهای جنگ ، دل به سرگذشت مردان و زنانی می سپارند که با جان خود در مقابل دشمن ایستادند.

متولی تاکید کرد: نسل امروز برخلاف آن چه عده ای می پندارند، از گذشته خود بیگانه نیست. این نسل تداوم نسل گذشته است و همچون همه نسلهای تاریخ ایران زمین ، به گذشته پرافتخار خود می بالد.

سیدرضا متولی یادگار 8سال دفاع مقدس،به بیانات امام خامنه ای به ارزش واهمیت کار در عرصه راهیان نور اشاره کرد:

امام خامنه ای می فرماید: این سرزمین نور ، محل تلاقی زمین و آسمان و معراج شهیدانی است كه از اوج انسانیت تا ملكوت اعلای الهی پر كشیدند. این مساله( كاروانهای راهیان نور) حائز عناصر سازنده واقعی است و در این جمله خلاصه می شود كه بگوییم حفظ افتخارات و نقطه های سربلند و عزت یك ملت است، این چیز خیلی مهمی است. این مساله كاروان راهیان نور حافظ افتخارات و نقطه عطف سربلندی و عزت ملت است.

سید رضا متولی راوی دفاع مقدس،مهم ترین تاثیرات راهیان نور را این گونه بیان کرد:

1- ایجاد عشق به شهدا در هر فرد2- درک صحیح از شهید و شهادت3- بالا رفتن روحیه مقاومت و اشائه آن در جامعه4-بصیرت افزایی و روشنگری.

آقای متولی در آسیب شناسی راهیان نوربه مباحث زیر اشاره کرد:

1-نگاه و نگرش كمي به مسئله2- فقدان بصيرت و آگاهي و حاكميت احساس3- بهره گيري از اطلاعات ضعيف، غلط، ناقص و ناكارآمد4- نگاه توريستي 5- بي­ اعتنايي به محيط و آموزه ­ها6- عدم پشتيباني مناسب.

/224224

مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 1
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
16:16 - 1394/10/15
0
0
دوست دارم باشهداباشم 00000000
نام:
ایمیل:
* نظر: